الـSpace Technology هتودينا لحد فين!

Aug 11, 2020

Space Technology

حلم استكشاف الفضاء حلم الإنسان من زمان، ومقدرش الإنسان يحققه، ويحقق الخيال، والقصص اللي اتقالت، واتحكت عن الفضاء؛ عشان يخلي الخيال حقيقة؛ إلا باختراع الصواريخ والأجهزة الحديثة والـ Technology المناسبة لإطلاق أول قمر صناعي إلى الفضاء، اللي تم إطلاقه ٤ أكتوبر عام ١٩٥٧م على يد الاتحاد السوفيتي – روسيا- ودي كانت البداية لسباق غزو الفضاء واستكشافه.

الـ Space Technology:

هي الـ Technology اللي متعلقة بدراسة الأجسام، والمجرات، والكواكب، والنجوم، المنتشرة في الفضاء، ومحاولة فهم الفضاء من خلال التطبيق العملي المنهجي للنظريات، والحقائق العلمية، والهندسية، واختراع المركبات الفضائية، والأقمار الصناعية، والمحطات الفضائية وغيرها.

مساهمة الـ Space Technology في غزو الفضاء:

الـ Space Technology  غيرّت مفهومنا وطريقة تفكيرنا عن الفضاء، بعد ما كانت أفكارنا واجتهادنا عبارة عن كلام وأبحاث وفرضيات عن إيه اللي موجود في الفضاء، كل ده اتغير تغيير جذري في القرن الـ17، وبدأ يتطور بشكل كبير وسريع مع بدايات القرن الـ19، واتنقل من الجانب النظري للجانب العملي وبداية تحقيق الإنجازات العالمية والتاريخية في استكشاف الفضاء، وكل ده كان بسبب رئيسي؛ وهو التطور الكبير في الـ Space Technology اللي وصلناله.

واستكشافنا للفضاء تم على مراحل مختلفة، كل مرحلة كانت مُعتمدة بشكل أساسي على مدى تقدمنا في الـ Technology وقتها، ومن أبرز المراحل دي كان:

– صناعة أول تلسكوب فضائي في القرن الـ17 واكتشاف أقمار المشتري.

– تصور أول صورة واضحة للقمر في القرن الـ18.

– وفي بداية القرن الـ20  وتحديداً سنة 1926 بدأت خطواتنا الحقيقية في سبيل استكشاف الفضاء بشكل عام، والوصول للقمر بشكل خاص؛ بصناعة أول الصواريخ متعددة المراحل واللي بتستخدم الوقود السائل.

– سنة 1944 كان أول صاروخ يوصل الفضاء في التاريخ، وأول صورة لكوكب الأرض سنة 1946. 

– سنة 1959 كان أول قمر صناعي يدور في مدار كوكب الأرض، وكان وصولنا الفعلي للقمر بأول اصطدام كوكبي.

– وسنة 1960 كانت بداية رحلات الفضاء اللي بترجع تانى للأرض، وكان بداية نجاحها رجوع أول حيوان حي من المدار الخارجي لكوكب الأرض.

– أما بداية الغزو البشري الحقيقي كان في سنة 1961؛ بنجاح أول رحلة بشرية للمدار الأرضي، وسنة 1969، مع أول إنسان على سطح القمر.

ومع تطور الـ Technology بدأنا نثبِت وجودنا أكتر في الفضاء الخارجي وأنشأنا محطة الفضاء الدولية، وبدأ تفكيرنا في رحلاتنا الفضاء مش بس للقمر ومحاولة اكتشاف مجموعتنا الشمسية، بل تعدينها وبدأنا بإطلاق المسابير واللي بتسافر لآلاف وملايين السنين الضوئية، في محاولات لاكتشاف كواكب ونجوم وعوالم أوحضارات تانية، وكمان لفهم الكون الكبير اللي عايشين فيه واللي لسه لحد النهاردة ملوش نهاية.

NASA رائدة غزو الفضاء

بدأت وكالة NASA في سنة 1958، ,وقدرت إنها تقود معظم جهود استكشاف الفضاء الأمريكية ، من الجهود دي؛ مهمات هبوط Apollo moon، ومحطة Skylab الفضائية وكمان مكوك الفضاء، ووكالة مسؤلة عن NASA دعم محطة الفضاء الدولية، والإشراف على تطوير مركبة Orion مُتعددة الأغراض للطاقم ونظام إطلاق الفضاء ومركبات الطاقم التجاري، كمان الوكالة مسؤولة عن برنامج خدمات الإطلاق اللي بيشرف على عمليات الإطلاق وإدارة العد التنازلي لعمليات الإطلاق.

NASA ومستقبل غزو الفضاء بمساعدة الـ Space Technology:

NASA دلوقتي بتساهم في استكمال مركبة متجولة  قبل بدأ رحلة للبحث على أدلة على وجود حياة سابقة على سطح المريخ، ووضع الأساس لمهمة هتعملها  لإرسال بشر للفضاء. وعرضت 

مركبتها “Mars 2020” واللي هيتم اختيار اسم رسمي ليها في بداية سنة 2021، وفي فبراير NASA هتبعت المركبة المتجولة لـ Kennedy Space Center بولاية فلوريدا، وهيتم تجميع أجزائها الثلاثة بشكل كامل. ولما هتهبط على سطح المريخ في فبراير 2021 المركبة صاحبة العجلات الأربعة، واللي بتماثل حجم عربية هتقوم ‬ ‬بتجريف قاع Jero Craters بالمريخ، وهي حفرة بيبلغ عمقها 250 متراً، واللي يعتقدوا إن حجمها قريب من حجم بحيرة تاهو بالولايات المتحدة. وبيقولوا إن الحفرة دي فيها رواسب يبلغ عمرها حوالي 3.5 مليار سنة، وصرح نائب مدير مشروع المريخ 2020 لرويترز “مع ذلك فالصعوبة هي أننا نبحث عن مستويات ضئيلة من المواد الكيماوية ترجع لمليارات السنين في المريخ”. وكمان قال: “بمجرد توافر مجموعة كافية لدينا سنضعها على الأرض وستأتي بعثة أخرى، نأمل بإطلاقها في 2026، وتهبط على السطح وتجمع تلك العينات وتضعها في صاروخ بشكل أساسي”. مركبة المريخ المتجولة 2020 بيبقي عليها معدات لتبديل ثاني أكسيد الكربون المنتشر في المريخ بأكسجين؛ عشان التنفس واستخدامه في الوقود. وهتجمع المركبة المتجولة 30 عينة من التربة، ولو نجحت المهمة هتكون مركبة المريخ 2020 خامس مركبة ترسلها NASA وتهبط بشكل سلس على سطح المريخ.

الـAI كأحد أشهر تقنيات الـSpace Technology في غزو الفضاء:

بعد كام سنة كدة من أول هبوط على سطح القمر، بدأ الخبراء يبحثوا عن التقنيات الناشئة لفهم استكشاف الفضاء بشكل أحسن، ومع الاختراعات والاكتشافات الأخيرة، أظهر الـAI (Artificial Intelligence) إمكانات هايلة في استكشاف الفضاء، زي الملاحة العالمية، ومراقبة الأرض، والإتصالات. كمان تم استخدام خوارزميات الـ Learning Machine في مراقبة المركبات الفضائية، والملاحة المستقلة للمركبات الفضائية، وأنظمة التحكم، واكتشاف الأشياء والأجسام بالـ AI

حالياً في محاولة لمساعدة رواد الفضاء؛ من خلال إنشاء مساعدين بإستخدام الـ AI عشان يساعد رواد الفضاء في شغلهم أثناء رحلاتهم داخل وخارج كوكب المريخ، المساعدين دول تم تصميمهم؛ عشان يفهموا ويتوقعوا متطلبات الطاقم وفهم عواطف رواد الفضاء وصحتهم العقلية.

الـ AI كان دايماً رفيق لوكالات أبحاث الفضاء زي NASA ووكالة الفضاء الأوروبية و CNSA (إدارة الفضاء الوطنية الصينية) و Space X، و تاريخ الـ AI في استكشاف الفضاء قديم جداً.

فأثناء الحرب العالمية الثانية، تم تطوير تقنية Rocket Booster؛ عشان يقدر الجيل الأول من عمل رحلات للفضاء، كمان أطلق الاتحاد السوفييتي والولايات المتحدة الأقمار الصناعية، والمسارات بين الكواكب باستخدام تقنيات الـ AI ، ودي كانت بداية الرحلة في منتصف القرن الـ20.ومع الاكتشافات الأخيرة؛  الـ AI  قدر يكتسب قوة دفع في أبحاث الفضاء، وساعد علماء الفلك على اكتشاف كوكبين في نظامنا الشمسي، ده غير اكتشافات الكواكب الخارجية، اللي ساعدت في وضع نظريات جديدة لكوكب المريخ.

دلوقتي نقدر نقول إن الحلم  بدأ يتحقق بشكل كبير. وكل فترة في اكتشافات جديدة من رواد الفضاء للكواكب والمجموعة ؛ فعلوم الكواكب والفلك دايماً مستمرة في النمو، والعلماء بيستمروا في إضافة وتطوير أفكار واختراعات حديثة للمجال؛ لإدخال تحسينات كبيرة في الدراسة، وبالتالي؛ نقدر نقول إن التقدم في الـ AI والـTechnology في الفترة الأخيرة، خلق فترة رائعة بالنسبة لمجال استكشاف الفضاء، ومع كل ده، لسه في كتير من الاختراعات واللي هنشوفها قريب إن شاء الله، واللي بدورها هتحقق حلم البشرية في غزو الفضاء.


Technology



مقالات ذات صلة





الـWordPress وأسباب سيطرته على الـWCMS

Oct 11, 2018

Section |  Technology

أي كيان كبير حاليًا بيهتم يكون عنده Blog أو مدونة ينشر عليها مقالات متنوعة في مجاله، بحيث يكسب جمهور مختلف وكبير من الناس عن طريق تقديم محتوى مميز وقيم. وبالتأكيد بيحرص أنه يكون محدد….

...اقرأ المزيد


الـWeb Design قصاد الـWeb Development – ازاي الاتنين بيكملوا بعض؟

Oct 26, 2018

Section |  Technology

تقريبًا مفيش ساعة بتعدي علينا من غير ما نستخدم الإنترنت، سواء كان من خلال تطبيقات الـAndroid أو مواقع الـWeb، وأكيد سألت نفسك ازاي الصفحات دي بتشتغل عشان تطلع بالشكل ده قدامنا.مثلاً: لما بتدخل على الـFacebook….

...اقرأ المزيد
التشفير وكواليس ما وراء الـ0 و1


التشفير وكواليس ما وراء الـ0 و1

Mar 16, 2020

Section |  Technology

الإنترنت هو عالم مفتوح وعام لكل الناس، وكلنا بنبعت وبنستلم معلومات من خلاله، واللي ممكن تكون معلومات خاصة، زي الـPasswords، والـEmails، والحسابات البنكية، واللي بيحميلنا معلوماتنا السرية دي هو التشفير، أو الـEncryption. مبدئياً….

...اقرأ المزيد