لو التكنولوجيا بتفكر، يبقى الـIoT هو صاحب القرار

Mar 22, 2021


خلاص جه معاد خروجك من شغلك وعايز ترجع بيتك، وأول ما توصل تلاقي الأكل جاهز، ومشروبك السخن بيجهز، أو نسيت تشوف طلبات البيت فتفتح التلاجة بتاعتك وإنت بره البيت من على الموبايل وتشوف فيها إيه، وإيه ناقص منها وتجيبه معاك وإنت راجع، كل ده تقدر تعمله من موبايلك، واللي بنسميه في مجال التكنولوجيا الـIoT أو Internet of Things.

 والـInternet of Things هو إنك بتربط بين الأجهزة المختلفة ببعض عن طريق أحد الشبكات المعروفة زي الإنترنت أو البلوتوث، يعني ممكن توصل ماكينة القهوة بالموبايل بتاعك، وتخليها تعمل قهوة من على الموبايل من غير ما تتحرك من مكانك.

وتطبيقات الـIoT بقت موجودة حاليًا في معظم المجالات، واستخدامها مبقاش مقتصر على مجال أو اتنين، ومن أبرز الحاجات اللي تم استخدام الـIoT فيها:

1- الـSmart Homes

تطبيقات الـIoT استخدامتها كتير في المنازل، والـSmart Homes نقدر نقول عليها إنها المنازل اللي بيتعمل فيها حاجات كتير من خلال Sensors، زي إن الإضاءة تشتغل لوحدها في الغرفة أول ما تدخلها، أو إن التكيف يشتغل لوحده مجرد ما درجة الحرارة تبقى عالية، وتقدر تستخدم الـIoT في تشغيل وفصل الأجهزة أو الأنوار، أو إنك تفتح وتقفل الأبواب والشبابيك من عن بعد بضغطة من الموبايل.

وفي التلاجات بيبقى موجود شاشات LCD بتعرفنا إيه اللي جواها والمنتجات اللي صلاحيتها بدأت تنتهي، وكمان بتعرفنا إحنا محتاجين إيه أو اللي ناقص فيها، زي إن لو مفيش خضار موجود في التلاجة بتنبهك بـNotification، أو ممكن التلاجة تطلب هي من السوبر ماركت كمان.

2- الـSmart Cities

إحنا بنقدر نستخدم الـIoT في عمل Smart Cities، معظم الحاجات اللي فيها معتمدة على الـIoT زي إننا نستخدم أجهزة في متابعة الإهتزازت والظروف المادية للمباني والمنشآت، بحيث إن لو في زلزال أو حاجة مش طبيعية الأجهزة دي تنبهنا قبلها فنقدر نتصرف في المشكلة أو نشوفلها حل قبل حدوثها. 

غير إن على الطريق بينبهك بـNotification لو في تغيير في الجو، وبيعرفك أماكن الـParking القريبة منك، أو لو ماشي في طريق زحمة بيدلك على طرق بديلة ويوفر عليك وقت.

3- الـWearables 

والمقصود بالـWearables الأجهزة اللي نقدر نلبسها زي الساعات، والأجهزة دي حصل فيها طفرة الفترة الأخيرة وكان الإقبال عليها كبير، ومن الأجهزة دي ساعة Gear Fit 2 لشركة Samsung واللي بتقيس معدل ضربات القلب، وبتحدد الضغط مرتفع ولا منخفض، وأبرز استخدامات الـWearables هنلاحظ إنها في المجال الطبي.

كمان في ساعة Apple Watch Series 4 بتقيس نبضات القلب وتنبهك لو في مشكلة فيها، وفي حالة إن اللي لابسها تعرض لسقوط قوي بتتصل بالطوارئ، وتبعت Notification للأشخاص المقربين للشخص، اللي بيكون ضايفهم.

4-الـIndustry

والـIoT عمل طفرة في الصناعة؛ وده لأن الآلات الذكية بتكون دقتها أكتر من دقة البشر في تجميع البيانات، والبيانات دي ممكن تساعد الشركات في تحديد المشاكل اللي عندها وحلولها. فمثلًا، بنقدر نعرف ونحدد أماكن تسريبات الغازات السامة والمتفجرات الموجودة ونعالجها بسرعة، ونعمل جدول صيانة دورية للمعدات والأجهزة المختلفة إنها تتعمل بشكل تلقائي باستخدام الـIoT، أو إن لو عندك مشكلة في المصنع زي ارتفاع درجة الحرارة فالتكيفيات تشتغل لوحدها بدل المنتجات ما تتلف، ولو في حريقة الأجهزة تطلب المطافي.

5- الـAgriculture

بسبب الزيادة السكانية على مستوى العالم، بنلاقي إن الطلب على المنتجات الغذائية في زيادة مستمرة، فالحكومات بدأت تساعد الناس باستخدام التقنيات الحديثة والأبحاث اللي بتعملها لزيادة الإنتاج الزراعي، فكانت الزراعة الذكية من أسرع المجالات في التقدم.

وفيها المزارعين بيستخدموا الـIoT في تحديد رطوبة التربة، وبيتحكموا في نسبة استخدام المياه عشان ميحصلش إهدار ليها، ويقدروا يحددوا نوع التربة وكمية الأسمدة اللي محتاجينها حسب نوعها.

وكل ده جزء بسيط جدًا من استخدامات الـIoT والمجالات اللي ممكن يدخل فيها؛ وعشان نعرف فكرة عمل الـIoT، وإزاي ممكن الأجهزة أو الآلات المختلفة بتفهم اللي بيحصل وتاخد قرار لوحدها أول ما تحس بوجود مشكلة، هنشوف الفيديو ده:

الـIoT هو طفرة في التطور التكنولوجي، والأكيد إنه هيسهل علينا كتير، بس عشان جهاز ياخد هو قرارات زي إن الكاميرا تتصل بالإسعاف لو شافت حادثة فهيكون في معلومات مش قليلة عننا مع الشركات، وبالتالي هيكون ليه أخطار كتير علينا، زي:

1-Security And Privacy:

مع انتشار الـIoT والإقبال الكبير عليه من الـCustomers؛ فطبيعي هيكون في كمية كبيرة من المعلومات والبيانات الخاصة بينا متخزنة على الإنترنت، وده بيعرضها أكتر لمحاولات الاختراق، أو التجسس من أشخاص أو دول تانية، بالإضافة إن زيادة شراء الأجهزة؛ قلل من اهتمام بعض المصانع بالحماية إلى حد ما، وبقوا يركزوا أكتر على تصنيع عدد أجهزة أكبر وده سهل من محاولات الاختراق.

واختراق جهازك ممكن يعرضك لمشاكل زي مساعدة الهاكر إنه يعرف تحركاتك، أو وقت خروجك ورجوعك للبيت؛ وده بيسهل عليه محاولات السرقة، أو زرع أجهزة تجسس في بيتك، ويعرف كل حاجة بتعملها، كمان ممكن يتحكم هو في نظام البيت أو الشركة أو أيًا كان المكان اللي إنت موصله بالإنترنت، وبتزيد خطورته لو بقى مسيطر على جهاز طبي زي الـWearables، أو في المستشفيات.

غير إن تحول جهازك لروبوت في إيد الهاكر، يقدر من خلاله يبعت رسايل إلكترونية فيها ڤيروسات تدمر جهازك، أو إنه يعمل حملات إعلانية مزيفة؛ زي دعايا لشركات مش موجودة، أو خصومات وهمية لمنتجات في شركتك؛ وده هيأثر على سمعة الشركة صاحبة المنتج ده.

2-Data Loss:

تعرض الشركات أو الأجهزة للإختراق هيفقدها معلومات وبيانات كتير،  فلو مكان زي البورصة حصله اختراق فأكيد هيحصل مشكلة اقتصادية كبيرة في الدولة، وكذلك لو معلومات عن شركتك أو حاجات شخصية، كلها حاجات ممكن تسبب مشاكل.

3-Money Loss:

العمليات التجارية الكبيرة زي الاستيراد والتصدير، بقت معتمدة بشكل كبير على أجهزة الـIoT، فالشركات أو الدول كمان مش بس هتتعرض لمشكلة في البيانات اللي ممكن تتهكر، هي كمان طبيعي هتتعرض لخسائر مادية.

ومن المشاكل اللي بتواجهنا في استخدام الـIoT وبتزود من خطرها، إننا بالرغم من انتشار التكنولوجيا، واتساع معرفتنا بيها، إلا إن الـIoT مازال مجال جديد ومعرفتنا بيه محدودة، وده هيعرض المستخدم لمشاكل زي زيادة الـHacking؛ لأنه مبيكنش عارف إزاي يتعامل معاها.

فأجهزة الـIoT محتاجة يتعملها Update باستمرار؛ عشان ميحصلش ثغرات في الـSystem، ولكن طبيعة عمل الأجهزة دي بتخلي من الصعب فصلها أو إننا نوقف عملها لفترة من غير حدوث مشاكل، وحتى لو حصل مشكلة وأنا بعمل Update مقدرش أرجع بالجهاز لوضعه الطبيعي قبل الـUpdate ما ينتهي.

كمان الـCompelixity اللي في الـIoT بسبب إنه بيربط بين أكتر من جهاز بيستخدمه الإنسان مع الشركات المصنعة، ومع الأماكن، والمحلات التجارية، سبب في إنه نظام معقد وصعب الشخص العادي يفهمه لوحده؛ عشان كده مهم إن الشركات تعمل نظام يربط بين الأجهزة والمتخصصين؛ للتسهيل على الـUsers. 

وعشان نحاول نحمي نفسنا أكتر من الـRisks اللي ممكن نتعرضلها، فإحنا محتاجين إننا نستخدم Password قوي، يعني فيه حروف وأرقام عشوائية صعب تخمينها، ومندخلش على أي شبكة WiFi عامة زي اللي بتكون في الكافيهات، وممكن إننا نعمل نظام تحليل أمني بحيث إن لو في أي خلل حصل نكتشفه.

فالـIoT تكنولوجي فيها كل يوم تطور، والأكيد إنها هتسهل علينا حياتنا وهتخلصنا من إننا نعمل الحاجات الروتينية المملة، وتخلينا نقدر نتابع الأماكن أو الأشخاص القريبين مننا وإحنا بعيد ونبقى متطمنين أكتر عليهم، وممكن تنقذنا من مشاكل تسبب كوارث في بعض الأحيان، بس ما زال استخدامها بيعرضنا لمخاطر كتير جدًا وبتخلي حياتنا مفيهاش خصوصية وسهل أي حد يخترقها ويتحكم فينا، فلو استخدمت الـIoT حاول تستخدمه بحذر واعرف إمتى وفين تستخدمه.

 


Technology



مقالات ذات صلة





لو التكنولوجيا بتفكر، يبقى الـIoT هو صاحب القرار

Mar 22, 2021

Section |  Technology

خلاص جه معاد خروجك من شغلك وعايز ترجع بيتك، وأول ما توصل تلاقي الأكل جاهز، ومشروبك السخن بيجهز، أو نسيت تشوف طلبات البيت فتفتح التلاجة بتاعتك وإنت بره البيت من على الموبايل وتشوف….

...اقرأ المزيد


التكنولوجيا هي الدرع الخفي في حرب البقاء

May 19, 2020

Section |  Technology

تخيل إنك في مكان ضلمة، وبيهاجمك وحش، وكمان مش قادر تشوفه، إيه اللي ممكن يحصل؟  طيب تخيل إن المكان اللي أنت فيه بدأ ينور، وبدأت رؤيتك ليه توضح، والوحش اللي كان بيهاجمك، ومكنتش….

...اقرأ المزيد


الـDNS – طريقك المختصر لمواقع الويب

Apr 16, 2019

Section |  Technology

لما بتفكر تبعت رسالة لشخص تعرفه في البريد فأنت محتاج تكون عارف عنوانه كويس؛ علشان تبقى ضامن إن الرسالة توصله شخصياً ومتوصلش لأي حد تاني، نفس الكلام موجود وبيحصل في عالم الإنترنت. كل….

...اقرأ المزيد