الـEmotional Intelligence هيحدد نسبة نجاحك

Jan 18, 2021

Emotional Intelligence

بنسمع كتير إن الشخص ده ذكي، وبقى المصطلح شائع إن أي حد ناجح نقول عليه ذكي، بس مبنحددش هو ذكي في إيه؛ لأن دايمًا مرتبط كلمة ذكاء عندنا بالـIQ أو الذكاء العقلي، مع إن في أنواع كتير للذكاء، ومنهم الذكاء العاطفي EQ واللي بقى من أهم الحاجات اللي الشركات بتهتم بيها حاليًا، وأكد عالم النفس “دانيال جولمان” إن 80% من نجاح الشخص مرتبط بالـEQ، وإن 20% بس اللي مرتبطين بالـIQ.

بس يعني إيه EQ؟

الـEmotional Intelligence هو إننا نقدر نتحكم في انفعالاتنا، وانفعالات اللي قدامنا، وإننا نقدر نعبر عن مشاعرنا، ونفهم مشاعر اللي قدامنا وانفاعلاته سببها إيه، وكمان إننا نحل المشاكل اللي بتواجهنا بذكاء، ونعرف إزاي نحفز نفسنا، ونحفز غيرنا، وإزاي نقدر نحافظ على هدوئنا ونحل المشكلة في موقف كله خلافات.

والـEQ مهم جدًا في حياتنا، وسبب في نجاحنا في الشغل، وفي تعاملاتنا مع الناس، وفي معظم جوانب الحياة، وده عكس ما معظمنا كان فاكر لفترة طويلة إن الشخص الناجح هو الشخص اللي ذكائه العقلي أو الـIQ عنده عالي، لحد ما جه عالم النفس “جولمان” وقال عكس كده تمامًا، وأكد إنه بيمثل 80% من أسباب نجاحنا.

 هو في فرق بين الـEQ والـIQ، وممكن نطورهم ولا لأ؟

الذكاء له أنواع كتير، مش نوع واحد بس، في ذكاء بصري، وذكاء رياضي، وموسيقي، … بس هنتكلم عن أشهر نوعين من الذكاء وهما الـEQ والـIQ.

الـEQ هو الذكاء العاطفي وبيقيس الجوانب العاطفية والانفعالية عندنا، يعني مرتبط بمشاعرنا أكتر، وده بيخليه أسهل إننا نقدر نطوره، والمصطلح ده ظهر أول مرة سنة 1995 في كتاب “الذكاء العاطفي” لعالم النفس “دانيال جولمان” والكتاب ده يُعتبر من أفضل كتب التنمية البشرية.

أما الـIQ أو الذكاء العقلي فهو اللي بنستخدمه دايمًا في وصف أي شخص إنه ذكي بغض النظر عن هو ذكي في إيه، بس الـIQ مقصود بيه الذكاء العقلي للشخص، وبيظهر في حاجات زي الدراسة، وحل المسائل الرياضية، وظهر سنة 1905 على إيد العالم الفرنسي ألفريد بنيه، ومنه بدأ العلماء يطوروا فيه.

طيب إيه أهمية الـEQ لكل واحد فينا؟

الـEQ زي ما قال جولمان بيمثل 80% من نجاح الشخص، وكتاب “Emotional Intelligence 2.0” وضح إن كل ما ذكاء الشخص العاطفي بيزيد درجة واحدة ففي المقابل بيزيد ربحه الثانوي 1300 دولار أمريكي.

وأكد على كده صحيفة “Journal of Applied Psychology” وقالت إن أهمية الـEQ بتزيد في المجالات المعتمدة على المحادثات، والتعامل مع العملاء بشكل مباشر زي: خدمة العملاء، والمبيعات، والمستشارين، وبيكون في علاقة طردية بين نجاحهم ومستوى الـEQ عندهم، بس برغم أهمية الـEQ في المجالات دي فهو ممكن ميكنش مهم في مجالات تانية زي المحاسبة والتكنولوجيا؛ لأنهم بيحتاجوا الـIQ أكتر من الـEQ.

والإنفوجراف ده بيوضح أهمية الـEQ في كذا جانب في حياتنا:

بعد ما عرفنا أهمية الـEQ، وإنه قابل للتطوير، مهم نعرف إزاي ممكن نطوره؟

 عشان نخلي الـEQ عندنا عالي، بيكون في Steps بنمر بيها، وهي:

1- الوعي الذاتي Self Awareness:

أول حاجة إننا لازم نعرف مشاعرنا، نعرف إيه بيفرحنا وإيه بيضايقنا، ولما بنكون منفعلين إيه الحاجة اللي بتهدينا، وإيه اللي بيحفزنا عالشغل وإيه بيحبطنا، فأول Step هي إننا نركز على مشاعرنا ونفهمها كويس عشان نقدر نتحكم فيها، وده بيتطلب إننا نقف مع نفسنا في كل موقف ونشوف سبب حالتنا العاطفية، يعني بدل ما نتجاهل إننا متضايقين نعرف إيه اللي مضايقنا، وممكن نستخدم ورقة نكتب عليها مشاعرنا، وده هيسهل علينا إننا نفكر نتعامل معاها إزاي.

2- التنظيم الذاتي Self Regulation:

بعد ما بنفهم مشاعرنا ونعرف تأثيرها علينا وعلى غيرنا بتيجي Step التنظيم الذاتي، وهي إننا نعرف الوقت والمكان المناسب إننا نعبر فيه عن مشاعرنا، وإزاي نعبر عنها بشكل مناسب، والتنظيم الذاتي بيكون مهم في حل المشاكل، والمواقف اللي فيها توتر، وربط جولمان الشخصيات اللي عندها تنظيم ذاتي قوي بإنهم بيكون عندهم ضمير عالي؛ لأنهم بيتحملوا مسؤولية أفعالهم، وعارفين إن أفعالهم بتأثر على غيرهم.

3- التحفيز Motivation:

تالت Step بعد ما عرفنا مشاعرنا وعرفنا إزاي نتحكم فيها هو إننا نعرف ندور على الحاجات اللي بتحفزنا، وبتشجعنا وتخلينا أشخاص إيجابيين وعندنا أمل، وكمان إننا ندور على الـPassion بتاعنا ونعرفه؛ لأننا من غير الـPassion في حياتنا مش هنحقق حاجة، وحياتنا هتكون روتينية ومملة.

4- التعاطف مع الآخرين Empathy:

فهمنا مشاعرنا، وعرفنا إزاي نتحكم فيها، وإزاي نحفز نفسنا، نخرج بقى لدايرة أوسع وهي إننا نفهم مشاعر غيرنا، ونعرف نتعامل معاها، وده المقصود بالـEmpathy، يعني إزاي أتعامل مع شخص حزين وأقوله إيه في الحالة دي، والشخص المحبط إزاي أشجعه وأرفع معنوياته، وإنك تفهم مشاعر غيرك وتحاول تغيرها للأحسن ده من الحاجات اللي بتحسن علاقاتنا الاجتماعية بشكل كبير.

5- المهارات الإجتماعية Social skills:

من جوانب الذكاء العاطفي إننا نقدر نتحكم في علاقاتنا مع غيرنا، أو بمعنى تاني إننا بعد ما قدرنا نفهم مشاعرنا ومشاعر اللي قدامنا، نقدر نحط المشاعر اللي عايزينها في اللي قدامنا، زي الـLeader لو فهم كل واحد في الـTeam بتاعه، هيعرف يحفز كل واحد إزاي، وهكذا بينطبق الكلام ده في كل علاقاتنا، ولو عرفنا نعمل كده علاقاتنا الاجتماعية هتكون أفضل.

إزاي نعرف إن الـEQ بتاعنا منخفض؟

وإحنا بنطور الـEQ بتاعنا محتاجين نعرف إيه العلامات اللي بتوضح إن الـEQ منخفض عندنا أو عند الشخص اللي قدامنا، وأشهر العلامات دي هي:

1- الغموض في التعبير عن المشاعر:

الشخص اللي عنده الـEQ منخفض بيفشل في فهم مشاعره، يعني بيكون حاسس إنه متضايق بس مش عارف إيه اللي مضايقه، أو مبيحاولش يوضح ده للي قدامه؛ وبالتالي ممكن اللي قدامنا يتضايق من تصرفاتنا؛ لأنه ميعرفش سببها إيه.

 2- بينتقد غيره كتير:

اللي ذكائه العاطفي منخفض عادة بيتكلم كتير عن غيره بطريقة سلبية، وأي مشكلة تواجهه بيلوم غيره، وممكن يتغلب على كده بإنه يشتغل علي نفسه، ويخلي تفكيره إيجابي أكتر، ويكون عنده حسن ظن بالناس ويلتمس لهم العذر في أفعالهم.

3-مندفع وعصبي:

مبيقبلش النقد وبيتعصب على أي شخص بينتقده، وشايف دايمًا إن رأيه هو الصح، وبيتضايق ويغضب من أقل كلمة، وده حله إنه يحاول يسيطر على مشاعره بشكل أفضل ويسمع غيره قبل ما ينفعل.

4-كثير الجدال ورافض للتغير:

بيحاول في أي نقاش إنه يثبت إن رأيه اللي صح حتى لو كان غلط، ومبيقتنعش برأي حد، ومبيحاولش يغير من عيوبه.

5- التبرير لفشله:

بيحس بالفشل والعجز لو منجحش في أي تجربة، وبيسيب نفسه للإحباط إنه يسيطر عليه ويمنعه من تكرار المحاولة، ويدور على حاجة يعلق عليها سبب فشله زي إن محدش بيشجعه، والظروف، وبيزعل لما يشوف نجاح غيره.

6- بيحاول يظهر إنه سعيد دايمًا:

مبيقدرش يفهم مشاعره كويس، وبيخاف أو مبيعرفش يعبر عنها، وخصوصًا مشاعره السلبية؛ عشان كده بيحاول يقنع نفسه إنه فرحان وبيحاول يِوَصل للناس الإحساس ده، وبيخاف إن حد يعرف مشاكله.

ودي كانت أبرز سمات الشخصيات اللي عندها مشكلة في الـEQ أو الـEQ عندها منخفض، وعشان تعرف مستوى الـEQ عندك، في اختبارات كتيرعالنت ممكن تقيس مستواك فيه من خلال مجموعة أسئلة بتجاوب عليها.

وفي الآخر مهم تعرف إن الـEQ والـIQ بيكملوا بعض، ومؤسسات كتير بقت تهتم بمعرفة مستوى الـEQ في الـApplicants اللي مقدمة على شغل؛ لأنه بيفرق كتير في حياتنا الاجتماعة والمهنية، فابدأ من دلوقتي تتابع انفعالاتك وتحاول تتحكم فيها، وتطور مستوى الـEQ عندك.


Soft Skills



مقالات ذات صلة





اتعلم في أي وقت وبأقل تكلفة مع الـE-Learning

Feb 10, 2020

Section |  Soft Skills

الفرق بين التعلم التقليدي والذاتي هو إن التعلم التقليدي تقدر من خلاله تحصل على وظيفة، لكن التعلم الذاتي بيخلي عندك ثروة معرفية، وزمان كان أي شخص حابب يتعلم بنفسه كان بيواجه صعوبات للوصول….

...اقرأ المزيد


تحديات شغل الـHR

Feb 15, 2018

Section |  Soft Skills

فريق الـHR أو الـHuman Resources بيكونوا الأشخاص المسئولين عن إدارة القوى العاملة لأي منظمة عن طريق الاختيارالمناسب ليهم وتدريبهم وتقييمهم بطريقة فعالة. والـHR دورهم مبيقفش عند إدارة القوى العاملة بس، هم كمان مسؤولين عن….

...اقرأ المزيد


كواليس شغل الـOrganizers ودورهم في الـEvents

Mar 16, 2018

Section |  Soft Skills

في أي مكان Professional بنروحه دايماً بنلاقي ناس محافظة علي نظام المكان دا، وبيكونوا شغالين بـPlan معينة هدفها انهم يكونوا الأشخاص الصح في المكان والزمان المناسبين عشان يبينوا قوة المكان او المنظمة دي. الناس….

...اقرأ المزيد