الـBranding، صورتك في ذهن العميل

Jun 7, 2021

Branding

شوفت الـiPhone الجديد؟ سمعت عن الـAirPods اللي نزلتها Apple؟ أنا مقدرش أشيل موبايل غير الـiPhone،…

كلام كتير بنسمعه عن الـProducts اللي بتقدمها شركة Apple، وناس كتير حلمها إنها تشتري iPhone، وبقى مرتبط كمان بالـPosition بتاع الشخص، فإيه السبب في كل ده؟

السبب في ده هو الـBranding القوي اللي الشركة قدرت تعمله لنفسها، والـBranding هو الصورة اللي بتكونها الشركة في ذهن العميل عن المنتج بتاعها، واللي بتساعده يفتكر مميزات وجودة المنتج أول لما يشوف عنصر من عناصره، زي الاسم أو الـLogo.

ونجاح الشركة إنها تعمل Brand قوي بيساعدها تكسب ثقة الـCustomers، وتوسع الـMarket بتاعها، وده من خلال:

1- الـLoyalty: وده لأن قوة الـBrand بتخلق ثقة بينك وبين العميل، وتخليه عنده Loyalty للـBrand، فحتى لو حصل مشكلة أو عيب معين في المنتج أو زيادة في السعر، بيفضل متمسك بمنتجك؛ لأنه عارف قيمته ومكانته، زي الـiPhone واللي ناس كتير بتشتريه برغم ارتفاع أسعاره.

2-Negotiation: الـBrand الناجح، بيدي فرصة لصاحب المنتج إنه يتفاوض مع الحكومات أو المستثمرين عشان يوسع نشاطه في أماكن تانية زي انتشار موقع SOUQ في الخليج وهو تابع لأمازون، بالإضافة إنه بيجذب المستثمرين لشركتك.

3-Multi Branding: شهرة الـBrand بتساعد الشركة تشتغل في مجالات جديدة بنفس الاسم، لأنها بتعتمد على ثقة العميل، وإنه هيستخدم المنتج بتاعه في أي مجال، وده اللي عملته شركة أمازون عن طريق Amazon Go وهو سوبر ماركت يقدر العميل يشتري منه المنتج ويدفع أونلاين.

فكل شركة بتهتم إنها تعمل براند قوي لنفسها وده من خلال مجموعة عناصر بنسميهم الـBrand Elements وكل شركة بتحاول تعتمد على العناصر الأنسب لطبيعة المنتجات اللي بتقدمها وبتحاول تعتمد على أكتر من عنصر، ومن العناصر دي: 

1- الـName: اسم شركتك هيفضل مستمر معاك وهيكون موجود في ذهن الـAudience؛ فمهم يكون قصير، وسهل في النطق، ومميز، يعني ميكنش متكرر كتير في أسامي شركات تانية، ويُفضل لو يعبر عن مجال شركتك.

2- الـLogo: أهمية اللوجو بتيجي من إنه لوحده كفيل إنك تتعرف على المنتج ده تبع شركة إيه أول ما تشوف اللوجو، زي لما بتشوف علامة صح تفتكر شركة Nike حتى لو الاسم مش مكتوب، واللوجو كل ما كان بسيط في تصميمه ارتبط في ذهن الـAudience أكتر.

3- الـSlogan: كل شركة بتستخدم Slogan تجذب من خلاله الـCustomers للـBrand، وتفضل مرتبطة في ذهنه، زي إنك مجرد ما تسمع جملة “القوة بين إيديك”  تفتكر Vodafone.

4- الـShapes: الشكل اللي بيتقدم فيه المنتج من العناصر المميزة للـBrand، وممكن الـCustomer يميزك من شكل المنتج بس، زي الشكل المميز لزجاجة Coca Cola أول ما نزلت، كان بيخليك تعرف إنها كوكا كولا حتى لو اللوجو مش موجود عليها، فخليك حريص دايمًا إن شكل المنتج بتاعك يكون مميز.

5- الـColors: الألوان اللي بتستخدم في اللوجو أو Covers الـProduct بتكون حاجة بتميزها، وبتعبر عن الشركة، وبيفضل اللون مرتبط في دماغك بالـBrand، فاللون المفروض يعبر عن الحاجة اللي بتقدمها، ومن الأمثلة على كده معظم مواقع الـSocial Media لونها أزرق؛ لأنه من الألوان المريحة للعين وبتعبر عن التواصل، فاختيار لون الـBrand ضروري يكون بيعبر عنه.

6- الـSounds: الصوت من الحاجات اللي ممكن تميز الـBrand من خلالها، زي إننا بنفتكر الـFIFA من صوت EA SPORTS، واللي يعرفها أي مشجع رياضي.

7- الـSmell: ممكن الـBrand تميزه من الروائح زي شركة Starbucks، اللي بتستخدم روائح نفاذة، قدرت من خلالها تخلق مكانة مميزة عند الـCustomers.

8-الـTastes: الإنسان بطبعه بيحب الأكل، عشان كده المطاعم والمنتجات بتعمل نكهات بتميزها عن غيرها، زي كنتاكي واللي بتتميز بالخلطات بتاعتها.

9-Movements : الحركة من العناصر اللي بتدي شكل جمالي للـProduct، وبتجذب العميل، وشركة Lamborghini من الشركات اللي اعتمدت عليها واتشهرت بحركة فتح باب السيارة لأعلى.

العناصر دي بتلعب دور كبير في ترسيخ صورة الـBrand في ذهن الـAudience، وبتختلف العناصر اللي ممكن تستخدمها حسب طبيعة المنتجات اللي بتقدمها، إلا إن في عناصر ممكن أي حد يستخدمها زي اللوجو، واللوجو من أهم العناصر؛ لأنه من أكتر العناصر اللي بتثبت صورة البراند بتاعك للعميل. 

فمهم كل حاجة فيه تكون بتعبر عن الشركة وبتوصل معنى؛ وعشان كده شركة زي فودافون بتستخدم اللون الأحمر لأنه بيعبر عن القوة، ومعظم الأدوات الكهربائية بتكون باللون الرمادي لأنه بيعبر عن الجودة والثقة في المنتج ده، كمان الشكل نفسه بتاع اللوجو مش بيكون عشوائي، فسيارات مرسيدس اللوجو بتاعها واخد شكل نجمة ثلاثية الأضلاع للتعبير عن إن محركات الشركة قوية سواء في الجو أو البحر أو البر.

وحتى نوع الخط المستخدم مش بيكون عشوائي، وبيعبر عن الشركة فبيختلف في استخدامه حسب الهدف منه، زي إن في خطوط بتناسب المنتجات الكلاسيك أكتر وخطوط بتناسب الحاجات الـModern.

فأول حاجة في تصميم اللوجو إنك تعرف أكتر عن المجال بتاع الشركة، وإيه الرسالة اللي عايز توصلها للعملاء قبل ما تبدأ في تنفيذ اللوجو، وباختيارك لوجو مناسب فإنت كده خدت أول خطوة في عمل Brand قوي، ومن مميزات استخدامه:

  • Attention and Impression

زيادة المنتجات، زاد من صعوبة جذب العميل لمنتجك، وفي دراسات بتقول إنك محتاج ثانيتين بس عشان تجذب العميل، فاللوجو هو أول صورة بتتكون في ذهن الـAudience، ومنه بيحدد موقفه من المنتج، فهو من أهم العوامل اللي بتجذب العملاء، وبتوضح هدف الشركة.

  • Base of Identity

تكوين هوية للشركة من أهم أسباب نجاحها، واللوجو أهم عنصر في عمل الهوية، بالإضافة للألوان والخطوط، اللي بنوظفها داخل اللوجو للتعبير عن هوية الشركة.

  • Memorable

اللوجو هو نقطة قوة الشركة، وهو الصورة اللي هتفضل في ذهن العميل، في حالة نسيان نشاط شركتك أو تخصصك، فبمجرد رؤيته للوجو هيفتكر الشركة ومميزاتها.

  • Out of Competition

البساطة والإبداع في تصميم اللوجو هيميزك عن غيرك من المنافسين، وهيربط العميل بمنتجك، حتي لو المنافس عنده خدمة أفضل، العميل هياخد وقت عشان يغير المنتج.

بس تفتكر اللوجو له أنواع؟

اللوجو له أنواع كتير وكل نوع له مميزاته، وبيعتمد استخدام كل نوع على حسب الهدف منه، ومن أكتر الأنواع اللي بتستخدم:

  • الـWord Marks: وهو اللي بيتكون من كلمة أو أكتر، ومبيدخلش فيها رموز أو صور، وميزته إنه مريح للعين، وسهل نفتكره، بس راعي فيه إن الخط المستخدم يكون مناسب للمنتط والـTarget بتاعك، ومن أمثلة النوع ده لوجو شركة Desiny، و Google، وكمان Coca-Cola اللي بتتميز بشكل الخط اللي مكتوب بيه الاسم.
  • الـMonogram: وبيكون معتمد على استخدام الحروف الأولى اللي بيتكون منها اسم الشركة، وبتدمج الحروف دي مع بعض في ديزاين، وبنستخدمها في الشركات اللي بتتكون من اسمين أو أكتر زي NASA، ولو الشركة لسه جديدة بنكتب الاسم تحت اللوجو.
  •  Abstract Mark: وهو اللي بتستخدم فيه صورة وكلمة مع بعض؛ وده بيساهم في ارتباط البراند في ذهن العميل أسرع، زي لوجو Adidas.
  • Symbols: اللوجو ممكن يبقى عبارة عن رموز أو صور بس، زي لوجو شكل الدايرة اللي فيها اللون الأحمر والأبيض والأزرق بتشوفها تفتكر Pepsi، بس يُفضل لو الشركة جديدة متستخدمهوش؛ لأن اللي هيشوفه مش هيفهم هو خاص بإيه، أو إيه طبيعة المنتجات اللي الشركة بتقدمها وممكن تكتب اسم الشركة تحت اللوجو لحد ما تتعرف وبعد كده تشيله عادي، فإنت لو شوفت الوجو بيبسي هتفتكر الشركة حتى لو اسمها مش موجود وتعرف المنتجات اللي بتقدمها وده لأنها بقت معروفة خلاص.
  • Emblem: النوع دع بيتكون من كلمة داخل صورة أو رمز، وهو نوع تقليدي بيستخدم أكتر في الهيئات الحكومية، وبعض الشركات طورته عشان يناسب العصر الحالي زي Starbucks. 

وباختلاف نوع اللوجو اللي هتستخدمه ضروري يكون بسيط في تصميمه وألوانه يعني يكون مكون من لونين تلاتة بالكتير، ومعظم الاتجاهات الحديثة في تصميم اللوجو في الفترة الأخيرة بقت تتجه للبساطة وتعتمد على اللوجو الـFlat بدل الـ3D، وحتى الألوان قل استخدام التدرجات فيها.

والأكيد إنك عشان تعمل Logo مميز و Brand قوي حاجة مش سهلة، وهتحتاج وقت ومجهود كبير، بس لو نجحت في ده فإنت هتقدر تكسب Customer مهتم بيك وواثق في أي حاجة بتقدمها، وبدل ما تدور إنت على العميل، هو اللي هيدور عليك ويبقى مستني أي منتج جديد تنزله، فاشتغل على شركتك لحد ما تعمل Brand قوي.


Design | Marketing



مقالات ذات صلة





خدع الـContent Marketing – محتوى أفضل بمجهود أقل

Feb 17, 2018

Section |  Marketing

قبل ما نبدأ أي Business بنشتغل على Marketing plan مناسب ليه؛ لأن الـMarketing هو اللي بيتكلم عننا وبيعرف الناس مكاننا فين من العالم واحنا بنقدم إيه. كذلك لما نكتب Content على الـSocial Media….

...اقرأ المزيد


الـAndroid App كأحدث Marketing Tool في الوقت الحالي

Nov 29, 2018

Section |  Marketing

مفيش ساعة بتعدي علينا من غير ما نستخدم الموبايل، ولو فتحنا الـApp Store هنلاقي فيه آلاف الـApps في كل مجالات الحياة، وده اللي بيخلي شركات كتير تتجه لفكرة إن يكون ليها Phone App خاص بيها….

...اقرأ المزيد


ملامح الـBuyer Persona وأهميتها للـBusiness بتاعك

Nov 19, 2018

Section |  Marketing

عملية تحديد الـIdeal Customer بشكل صحيح بالنسبة لأي Business، تعتبر هي الأساس القوي اللي تقدر تبني عليه أي خطوة لتعاملك مع أي Customer بسهولة بعد كدا. ﻷنك هتبقى عارف دماغه كويس، وبالتالي هتقدر….

...اقرأ المزيد