الـViral Marketing، لما الماركتينج يتعلم من الفيروسات

Aug 17, 2020

Viral Marketing

ليه ساعات بنلاقي أفكار غير هادفة بتنتشر بشكل سريع، على عكس أفكار غيرها مُفيدة لكنها مش بتتعرف بسهولة؟ 
إيه اللي بيخلي الناس تتأثر بمنتج أو فكرة، وتتكلم عنها؟
إزاي لو عندي منتج أو فكرة أقدر أسوقلها صح، وأحولها لمصدر دخل؟
لو عايز تعرف إجابة كل الأسئلة دي لازم تقرأ أكتر عن الـViral Marketing، وده اللي هنوضحه ليك من خلال المقالة دي.

في البداية، إيه هو تعريف مصطلح الـViral Marketing؟، وإمتى ظهر كاستراتيجية في عالم الـMarketing؟

الـViral Marketing هو طريقة للتسويق بيشجع فيها الـ Customers على تبادل المعلومات عن سلع أو خدمات الشركة من خلال الإنترنت عن طريق منصات الـ Social Media. والـ Viral Marketing هو استراتيجية من أهم استراتيجيات الـMarketing؛ وده اللي بيخليه من أكتر استراتيجيات الـ Marketing فعالية، وانتشار ووصول للـ Customers.

أول مرة ظهر فيها الـ Viral Marketing، وتم استخدامه كاستراتيجية في عالم الـMarketing، كان عن طريق شركة Hotmail ووقتها كانت من أشهر المواقع في مجال البريد وكانت مُقتصرة على رجال الأعمال بس، وتم تطبيقه عن طريق إن الشركة كانت بتسيب رسالة تحت كل Email بيتم إرساله ” احصل على بريدك الإلكتروني مجاناً الآن”، وبالتالي زاد عدد المشتركين بشكل كبير، ونجاح Hotmail خلاها أول شركة مهدت الطريق في عالم الـViral Marketing، واللي تتطور بعد كده، وأصبح ليه أشكال كتير دلوقتي، والأساس هو المجانية والإنتشار على أوسع قدر ممكن.

الـViral Marketing قادر على إثارة الاهتمام والبيع المتوقع لـ Brand معين أوProduct؛ وهو كل الأفكار اللي بتنتشر زي الفيروس؛ وبمعني تاني بسرعة؛  نظرًا لسرعة وسهولة المشاركة، وتعدد منصات الـSocial Media، والشخص العادي هو المناسب للنوع ده من الـMarketing. وخير مثال؛ هو إنشاء مقاطع فيديو عاطفية أو مفاجئة أو مضحكة أو فريدة على YouTube، واللي بيتم مشاركتها بعد كده على Facebook. 

ومن أهم خصائص الـViral Marketing:

سرعته في توصيل الإعلان والمعلومات لأشخاص مختلفة، وعلى نطاق واسع، وكمان تكلفته قليله جدا.
جذب الانتباه؛، لأنه بيعتمد على المحتوى الـ Funny أو الغريب؛ يعني محتوى غير متوقع فبيلفت النظر ليه جداً.
البساطة؛ وده اللي بيشجع الـ Customers على مشاركته، وانتشاره بشكل أسرع.
المجانية؛ سواء كانت معلومة مُفيدة أو  وليها صلة بالـProduct أو لأ بيتم تقديمها بدون مقابل.

الـViral Marketing بيتميز بقدرته على زيادة وعي الأشخاص باسم الشركة ومنتجاتها؛ وده عن طريق إنه بيحقق للـBusiness مكاسب مختلفة دلوقتي، ومنها إنه بيساهم في:

زيادة عدد الزوار للـWebsite؛ وده عن طريق الـBlogs واللي بيقدر المشاهدين يشاركوها على الـSocial Media؛ ده لو كنت معتمد عليها في الـViral Marketing بتاعك كـ Business.
زيادة نسبة المشاهدة؛ وهنا بتكون في حالة قناة الـ Youtube، وبالتالي يعتبر من أسرع الطرق اللي هتزود الوعي بالـBrand بتاعك عن نسبة كبيرة من الأشخاص؛ بسبب مشاركته على جميع منصات الـSocial Media.
كسب ثقة الـCustomers؛ عن طريق تطبيق خاصية الـReviews، واللي حققت نجاح كبير في الفترة الأخيرة، خاصاً في الـ Online Commerce.

إزاي تستخدم الـViral Marketing بشكل ناجح؟
العنصر الأهم في الـ Viral Marketing هو الرسالة الإعلانية اللي الشركة عايزه توصلها، بحيث إن تصميم الرسالة يكون بشكل إبداعي ومحترم يخلي المتابعين يشاركوها مع غيرهم، طب إزاي هنعمل Viral Marketing ناجح؟

بساطة الرسالة الإعلانية: 

ضروري الرسالة الإعلانية تكون Creative وبسيطة، وده بيسهل على الناس فهمها، وبيزود من سرعة انتشارها.

خلق value للـCustomer:

 سواء كانت قيمة مادية زي عرض سعري مغري أو قيمة معنوية زي صورة أو فيديو ممتع؛ بحيث إن العميل يتعرف تلقائياً على الشركة ومنتجاتها. 

سهولة الانتشار: 

وده عن طريق نشر الرسالة الإعلانية على الـ Social Media وخصوصا على YouTube، ويعتبر الـ YouTube طبيق مثالي لل Viral Marketing، لما يكون الفيديو على اليوتيوب محتواه مضحك فده بيسهل انتشاره بشكل سريع على الـ Social Media، وممكن معظم الشركات تستخدم الفيديو كإعلان ليها.

تحديد الشريحة المستهدفة:

صحيح إن الـ Viral Marketing بيستهدف الانتشار على نطاق واسع، لكن من المهم تحديد الفئة المستهدفة. ومن المهم ناخد بالنا من من خصوصيات الفئة المستهدفة لما نخطط للمحتوى، ونحاول نعرف الحاجات اللي تجذب انتباه الفئة، وعن احتياجاتهم  والمشاكل اللي بتواجهم.

المحتوى: 

المحتوى أساس أي استراتيجية تسويقية، وخصوصا الـ Viral Marketing اللي بيعتمد على انتشار المحتوى التسويقي على نطاق واسع في الـ Social Media؛ عشان كده فيه شوية نقاط مهمه لازم ناخد بالنا منها واحنا بنعمل Viral Content:

● معظم الـViral Content بيكون مبتكر، عشان كده مينفعش تحاول تقلد فكرة محتوى تاني، لازم تكون Creative وتحاول تقدم الـ Campaign الخاصة بيك، وده طبعاً ميمنعش إنك لازم تكون عارف الـTrends وكل الـViral Content  اللي اتقدم في مجالك كان عامل إزاي، وتقدر كمان تستخدم Tool مهمة هنا وهي Google Trends واللي هتعرفك الناس بتتفاعل أكتر مع أي أفكار كل فترة.

● متمنعش الناس من مشاركة المحتوى، ويفضل متحطش حقوق ملكية عليه وتمنع إعادة استخدامه. خليه مُتاح للمشاركة في الـWebsites،  والـSocial Media؛ عشان ينتشر بشكل أفضل وأسرع.

● لو الحملة التسويقية نجحت، يبقى لازم تستغلها بشكل كويس، لأنك ممكن متقدرش تكرر ده، ومن أفضل الطرق لكده هي انك تبدأ بإنشاء سلسلة لمتابعة الـViral Content؛ مثلاً لو فيديو انتشر بشكل كويس تبدأ بنشر سلاسل جديدة لمتابعة الفيديو وتمديد الحملة.

 وفي النهاية اتأكد إن الـ Viral Marketing يُعتبر من أفضل الإستراتيجيات التسويقية الحديثة، ومعاك دايماً لو عايز توصل فكرتك في أقل وقت وبأقل تكلفة، لكنه بيحتاج  للإبداع ولمعرفة عميقة بالتوجهات العامة وأذواق الناس؛ فخليك دايماً مُطلع ومركز مع التفاصيل حواليك؛ عشان تقدر تـ Go Viral.


Marketing



مقالات ذات صلة





ملامح الـBuyer Persona وأهميتها للـBusiness بتاعك

Nov 19, 2018

Section |  Marketing

عملية تحديد الـIdeal Customer بشكل صحيح بالنسبة لأي Business، تعتبر هي الأساس القوي اللي تقدر تبني عليه أي خطوة لتعاملك مع أي Customer بسهولة بعد كدا. ﻷنك هتبقى عارف دماغه كويس، وبالتالي هتقدر….

...اقرأ المزيد


الـGuerrilla Marketing وقصة نجاح Joe

Mar 31, 2018

Section |  Marketing

لو هنلخص الـMarketing الناجح في جملة واحدة، نقدر نقول إنها “أفكار مبتكرة”، ولأن تحديات الـMarketing مبتخلصش، كان لازم يكون في نوع Marketing معين، نقدر نلجأ له في أي وقت وتحت أي ظروف. النوع….

...اقرأ المزيد


الـAndroid App كأحدث Marketing Tool في الوقت الحالي

Nov 29, 2018

Section |  Marketing

مفيش ساعة بتعدي علينا من غير ما نستخدم الموبايل، ولو فتحنا الـApp Store هنلاقي فيه آلاف الـApps في كل مجالات الحياة، وده اللي بيخلي شركات كتير تتجه لفكرة إن يكون ليها Phone App خاص بيها….

...اقرأ المزيد