الـStartups خطوتك الأولى في عالم الـBusiness

Dec 28, 2020

STARTUP

هو إزاي شركة زي “أمازون” اتحولت من متجر لبيع الكتب في كراچ  لواحد من أهم المتاجر العالمية، والشركة بعد ما كان قيمتها صفر تجاوزت التريليون؟ وليه Startups كتير بتفشل، ومش كلها بتنجح زي أمازون؟ طيب لو عندي فكرة Startup ممكن أبدأ إزاي؟ 

كل ده هنعرفه في الـArticle ده، بس في الأول هو في فرق بين الـStartups والمشروعات الصغيرة؟

الـStartups هو مصطلح بيطلق عالشركات الناشئة، والشركات دي بتعتمد فكرتها في الأساس على تقديم Product أو Service بيحل مشكلة، أو إنها بتقدم فكرة إبداعية، وبتتميز إنها دايمًا بتتطور ومش ثابتة، وده عكس الـشركات الصغيرة اللي هدفها الأساسي الربح، بغض النظر عن التوسع.

والـStartups لها مميزات كتير مقارنة بالشغل العادي، زي إنها بتتميز بـ:

1- الـFlexibility:

وده لأنها بتدينا مرونة أكتر سواء في تحديد وقت العمل اللي يناسبنا، أو الطريقة اللي نشتغل بيها زي إنها  تكون Online أو Offline، كمان اللبس مش لازم يكون فورمال، فإنت بتختار كل حاجة بالطريقة والشكل اللي يناسبك.

2- Loyalty and Passion:

وجودك في الـStartup، وكونك مسؤول عن اتخاذ القرارات فيها أو بتشارك في اتخاذها، وإنك شغال في حاجة حاببها، كلها عوامل بتزيد الـPassion بتاعك للشغل، وبتخليك تسعى دايمًا إنك تطور فيه، وبالتالي نجاح الـStartup.

3- Low Costs:

من الحاجات اللي بتميز الـStartups إن أفكار كتير بتعتمد في البداية على رأس مال مش كبير، بالإضافة إن كمان بقى في مؤسسات وجِهات مختلفة بتساهم في تمويل الـStartups، ودي لسة هنتكلم عنها في الآخر.

بس عشان الـStartup تنجح فده بيتطلب وقت وجهد كبير، فبيكون لها Weaknesses محتاجين ناخد بالنا منها قبل ما نبدأ، ومنها:

1-الـStress:

وده لأنها بالرغم من المرونة اللي بتكون عندك في اختيار وقت الشغل المناسب معاك، فإنت بتحتاج تشتغل لمدة طويلة، وتبذل مجهود عشان تـنجح الـStartup، وده بياخد من وقتك وبيأثرعلى حياتك الاجتماعية.

2- الـRisk:

الـStartup بيكون فيها نسبة Risk وده لأن نجاحها مش مضمون؛ وبيكون نسبة الـRisk فيها عالية لو قررت إنك تسيب شغلك الأساسي، وتركز بس عالـStartup وإنت مش ضامن هتتجح ولا لأ، غير إنك بتاخد قرارات كتير وإنت شغال فلازم تفكر فيها كويس؛ لأن قرار غلط ممكن يرجعك لنقطة الصفر.

3- الـLow Salaries:

قلة رأس مال الـStartups واهتمامها أكتر بالتوسع، بيقلل من Salary في البداية، وده لأن معظم الدخل بيدخل في التوسع، وتغطية الـCosts الخاصة بالـMaterials اللي بدأت بيها، كمان الـStartups ممكن تاخد وقت على ما تبدأ تحقق ربح.

4- الـCompetitors:

بزيادة عدد الـStartups زاد عدد المنافسين، وده بيخليك لازم دايمًا تطور من الـStartup بتاعتك، وتقدم جديد عشان تتفوق عليهم، أو عشان تقدر تستمر بينهم.

ودي كانت أبرز مميزات الـStartups، والـWeaknesses اللي بتواجهنا، بس يا ترى فكرت قبل كده إن الـStartups لها أنواع مختلفة، وإنك ممكن تعمل Startup من هواية بتحبها وبتمارسها يوميًا؟

الـStartup لها أكتر من نوع، ومن أبرز الأنواع دي:

1- Lifestyle Startups 

والنوع ده إنت فيه بتحقق حلمك أثناء استمتاعك بحياتك الشخصية، زي راكب الأمواج Mathew Jones، واللي تحول من هاوي للعبة لمدرب، وكمان عمل Apps لمارسة الرياضة.

2- Small Business Startups

وفي النوع ده بنلاقي إن أصحاب الـStartups ناس هدفهم توفير حياة مريحة لهم ولأسرتهم، وبالرغم من صغر حجم الشركة، إلا أن التكنولوجيا بتدخل في شغلهم بطريقة مباشرة، لأن كل شركة محتاجة تعمل Website تنزل عليه شغلها وتتابع العملاء من خلاله.

3- Scalable Startups

دي الـStartups القابلة للتطور زي Facebook و Twitter، وغالبًا النوع ده بيكون خاص بالتكنولوجيا، لأنها بتحافظ على مكانها وبتبني عليه.

4- Buyable Startups

وهي الشركات المخصصة إنها تتباع بعد كده، والنوع ده بيطوروا منتجاتهم وخدماتهم بشكل كبير، وبيكسبوا متابعين لهم، وده اللي بيخلي الشركات الكبيرة تشتريها، زي شركة WhatsApp و Instagram اللي اشترتهم شركة Facebook.

5- Large Company Startups

في النوع ده من الـStartups بنلاقي إن الشركات بتبدأ بمنتج بيعمل ثورة في المبيعات، وهنا بتنتهي الشركات بسرعة، وعشان تحافظ على نفسها في المنافسة اللي موجودة، لازم تتمتع بابتكار وإبداع مستمر في منتجاتها زي شركة Apple.

6- Social Startups

بعض الشخصيات بيبقوا عاوزين يغييروا في العالم فبيتجهوا للنوع ده من الـStartups، والشركات دي ممكن تبقى ربحية أو غير ربحية أو مزيج بينهم، وغالبًا بتحتاج لتمويل خارجي، ومن الأنواع دي المؤسسات الخيرية.

وعشان نعمل أي Startup مينفعش نكون ماشين بشكل عشوائي، وStartups كتير بتفشل بسبب إن مش بيكون في Plan ماشين عليها، فمهم جدًا إننا نعمل Plan، واللي بتشمل:

1- تحديد الهدف:

أول حاجة في الـStartup إنك بتحدد الفكرة اللي عايز تنفذها، والهدف اللي عشانه هتعمل الفكرة دي، وإيه اللي عايز تحققه، ونوع المنتج اللي هتقدمه، والنطاق اللي هتشتغل فيه، كل ده لما بتحدده من الأول بيساعدك إنك تاخد خطوات توصلك لهدفك من غير ما تتشتت وتبعد عنه.

2-تحديد الـTarget:

بعد ما حددت الهدف بتاعك، بتحدد الـTarget اللي عايز توصله، واللي من خلاله هتعرف إيه الاستراتيچيات اللي ممكن توصله من خلالها؛ وعشان نحدد الـTarget بنحتاج نعمل Market Research عشان نعرف احتياجات السوق، والاستراتيچية الأنسب إننا نستخدمها.

3- تحليل المنافسين: 

بعد تحديد الـTarget بتاعنا، بنحدد المنافسين ونعملهم Analysis ونعرف مميزاتهم وعيوبهم، زي إيه الـProducts اللي بيقدموها، وإيه الحاجة اللي مش متوفرة عندهم، ومنها بنعرف إزاي نتميز عليهم، أو إيه الجديد اللي ممكن نقدمه وننافس بيه.

4- تحديد الميزانية: 

وهنا بنحدد كل التكاليف اللي هنحتاجها زي الـMaterials، وأي حاجة خاصة بالـStartup بتاعنا بنكتبها، وبنحدد من الأول هنبدأ بكام، ولو في توسع هنعمله بنحدد كل شهر التكلفة اللازمة للتوسع، وبنعمل تصور مبدأي للأرباح مقارنة بالتكلفة؛ عشان منبدأش Startup وبعدين نتفاجئ إن مفيش أرباح، كمان بنحط توقع للوقت اللي هنوصل فيه للـBreak-Even Analysis وهو الوقت اللي المشروع بيبدأ يدخل أرباح فيه، فالـStep دي بنعمل فيها Financial Plan شاملة كل حاجة.

5-توضيح الـStructure:

ناس كتير بتقرر تعمل كل حاجة بنفسها وده غلط؛ لأن مهما وصلت معرفتك فمفيش حد فاهم في كل حاجة، فالأفضل إن كل حاجة يكون في شخص مسؤول عنها، فمهم إننا نحدد دور كل واحد في التيم أو الـStartup بتاعتنا، ويكون في Leader يتابع الشغل؛ وده هيساعدنا إن أي خلل هيحصل هنشوف مين المسؤول عنه ونحل المشكلة، فمن أهم الـSteps في الـPlan، وجود Team قوي Qualified، وإننا نحدد الـOrganizational Structure اللي هنعتمد عليها.

5-الـMarketing:

من ضمن الـSteps اللي بنعملها، إننا بنعمل Plan للـMarketing، فبنحدد الوسائل اللي هنعتمد عليها، زي الـSocial Media أوالـTV، والوسيلة اللي هنستخدمها بنحددها بناءًا عالـTarget بتاعنا مين، فبنشوف أفضل وسيلة نوصله بيها، وبنحدد كمان عدد الأشخاص اللي عايزين الـAds بتاعتنا توصلهم.

وبعد ما عملنا الـPlan، بيجي Step إننا ننفذها بالفعل وهنا أكبر مشكلة بتقابل معظم الـStartups هي الـFinancing، وده أكبر تحدي بيواجه الـStartups، والتمويل له أكتر من نوع، هنتكلم عنهم وأبرز الأماكن اللي بتساهم في التمويل:

1-التمويل الذاتي: 

والنوع ده من التمويل هو اللي بنعتمد فيه على نفسنا، زي إن Team الـStartups بيجمعوا من بعض التكلفة اللي محتاجنها، أو بيعتمدوا على الأهل والمعارف في التمويل بشكل أساسي.

2-التمويل الاستثماري: 

وده بيكون من أشخاص أو مؤسسات عندهم فائض مالي وعايزين يستثمروا فلوسهم فبيشوفوا Startups مختلفة، ويمولوا الفكرة اللي مقتنعين بيها، والنوع ده نجح مع شركات كبيرة زي Google، ومن المؤسسات اللي بتمول Google هي Zoomaal.

3-التمويل الجماعي:

والطريقة دي إننا بنعرض فكرة الـStartup بتاعتنا بتفاصيلها، على منصات تمويل الجماعي، والمنصة اللي بتتحمس لفكرة بتمولها، ومن أشهرهم Patreon لدعم صناع المحتوى.

وفي نوع تاني وهو المسابقات واللي هدفها مساعدة رواد الأعمال إنهم يأخدوا مبلغ تمويلي كبير، وده بيكون من خلال إن كل متسابق بيقدم فكرته وخطته على لجنة تحكيم، واللجنة بتقرر الأحق بالجائزة، ومن أشهر المسابقات في مصر: Nawah وHult Prize وEntrepreneurship Rally.

افتكر دايمًا إن كل الشركات الناجحة بدأت بفكرة بسيطة، وأكيد واجهت تحديات كتير عشان تحقق النجاح ده، فلو عندك فكرة متقفش بسبب الخوف من المجازفة أو الفشل، ابدأ اعمل Business Plan وادرس الفكرة وخد خطوة.


Business



مقالات ذات صلة





الـOrganizational Structures – حلقة الوصل بين الـPlan والـTeam

Nov 16, 2018

Section |  Business

في طريقك للوصول لـBusiness ناجح من الألف للياء اتكلمنا مع بعض عن الـBusiness Plan واعتبرناها هي نقطة الانطلاق في رحلة طويلة شوية ومليئة بالمخاطر، ولأول مرة تخوضها في حياتك.

...اقرأ المزيد


الـFinancial Plan – احسب ميزانيتك واوزن نجاحك

Apr 28, 2019

Section |  Business

80% من الـStartups بتفشل في مدة قليلة وده بيكون لأسباب كتير متعلقة بوجود خلل في الـPlan، أو الـMarketing Strategy، لكن أهم الأسباب دي بتكون عدم وجود Financial Plan واضحة أو صحيحة من البداية……

...اقرأ المزيد
STARTUP


الـStartups خطوتك الأولى في عالم الـBusiness

Dec 28, 2020

Section |  Business

هو إزاي شركة زي “أمازون” اتحولت من متجر لبيع الكتب في كراچ  لواحد من أهم المتاجر العالمية، والشركة بعد ما كان قيمتها صفر تجاوزت التريليون؟ وليه Startups كتير بتفشل، ومش كلها بتنجح زي….

...اقرأ المزيد