الـPrinting، ممكن نطبع إيه تاني!

Dec 25, 2020

Printing

الـPrinting من أهم الحاجات اللي بنتعامل معاها في حياتنا اليومية؛ لأن من غيرها مكناش هنقدر نقرأ كتاب، ونعرف تاريخ غيرنا وحضارتهم، ونستفيد من اكتشافاتهم وخبراتهم وتجاربهم في مجالات كتير، ودلوقتي مفيش شركة أو منظمة تعليمية تقدر تتخلى عن دور الـ Printing، مثلاً في مجال التعليم، هنلاقي إن الـPrinting هي عنصر أساسي؛ لأن لو رجعنا بالزمن هنلاقي إن الإنسان كان بيكتب على الحجر والجلد ولما حصل التطور التكنولوجي اعتمد عليها كوسيلة فعّالة ولغاية دلوقتي مقدرش يستغنى عنها  في مختلف المجالات.

وعشان الـPinting توصل للشكل اللي بنشوفه كل يوم، كان لازم تمر بمراحل كتيرة جداً بطول عمر الإنسان، وده يجيبنا لسؤال مهم، إيه هو تاريخ الـPrinting ؟

لو عايزين نجاوب على السؤال ده، لازم نعرف الأصل في مفهوم الـPrinting؛ وهو أننا بننسخ نسخ كتيرة عن نسخة واحدة أصلية، أو ممكن تقول هي طبع كلمات، وتصميمات وصور فوق ورق أو معدن أو نسيج۔ وأول ناس استخدموا الـ Printing كانوا السوماريين والعراقيين وتحديدا من خمسة آلاف سنة قبل الميلاد، واللي استخدموها عن طريق إنهم كانوا بينقشوا صور الآلة بتاعتهم وقتها على الأختام، وبعدهم استخدمتها الحضارتين الفارسية والهندية بس في أختام التجارة، و بدأت حضارات زي المصرية والإغريقية والرومانية يستخدموها في الكتابة، زي الكتابة علي أوراق البردي في الحضارة المصرية القديمة.

بس كل ده كان عبارة عن شغل يدوي، لحد ما وصل الصينيين، وكانوا هما أول حضارة تستخدم الـPrinting بطريقة غير يدوية، كانت بدايتهم في الطباعة علي الأقمشة، وبعد كدا وتحديداً في القرن الثاني بعد الميلاد، كانوا هما أول من ابتكر مفهوم الكتب؛ بس الكتب عندهم مكنتش ورق كانت خشب، وفي القرن الـ15 الميلادي، كانت تقريباً نقطة البداية في تغيير مفهوم الـPrinting؛ عشان توصل للـModern Printing اللي موجودة حالياً، وده كان عن طريق إنشاء أول Printer بالشكل الحديث، واللي كانت ثورة في عالم الثقافة والسياسة وقتها، ونتيجة لده بدأ ظهور حاجة زي الجرايد، والـBooks Printing، وبطبيعة الحال فضلت الـPrinting في تطور مستمر وبتدخل في مجالات كتيرة  زي الصناعة والتجارة وأخيراً الطب، وحققت إنجازات كان مجرد التفكير فيها يعتبر خيال علمي.

الـPrinting ليها أنواع كتير مختلفة بتندرج تحت قسمين؛ طباعة أساسية وطباعة فرعية:

 الطباعة الأساسية بتنقسم لـ3 أقسام:

  • الـRelief Printing
  • الـRota Gravure
  • الـLithography

1-الـRelief Printing:  

تعتبر Relief Printing من أقدم أنواع الـPrinting، وبتعتمد على تحبير الحروف أو الأشكال البارزة اللي بتكون مصنوعة من المعدن أو النايلون، وبيتم ضغطها على الورق، الصينيين استخدموا الطريقة دي من آلاف السنين، وبدأت تنتشر من منتصف القرن الـ15 واستمرت لمدة خمسة قرون متتالية.

  2-الـRota Gravure:  

وهي على عكس الـRelief Printing؛ فبتتعمل باستخدام اسطوانة نحاسية محفورعليها الكلام، أو الصور، أو الأشكال اللي بيتم طباعتها بحفار میکنيکي أو بأشعة الليزر، و بيستخدموا الطريقة دي في طباعة الصور، والمجلات، والكتالوجات، ومطبوعات التعبئة والتغليف، وطوابع البريد، وورق الحائط.

3- الـLithography:

أول شخص اكتشف الطريقة دي كان الألماني Aloys senfelder سنة 1796، وده كان بالصدفة البحتة لما كتب على حجر جيري بقلم رصاص، وبعد شوية لمس الحجر محلول حامضى، وهنا لاحظ إن الحمض غطى سطح الحجر ما عدا الأماكن اللي كتب عليها بالرصاص، ولما ضاف حبر الطباعة على سطح الحجر لاحظ إن الحجر استقر على الأجزاء المكتوبة، ودي كانت بداية اكتشاف طريقة الـLithography، واللي كانت ولازالت بتُستخدم في طبع الرسوم الفنية.

 أما عن الطباعة الفرعية فبتنقسم لـ3 أقسام:

  • الـ Silk Screening 
  • الـElectrostatic Printing
  • الـInk Expectoration Printing

1-الـSilk Screening:

في الطريقة دي بيستخدموا شبكة من الحرير بتتثبت على إطار خشب أو معدن، و يتم دهنها بدهان خاص عشان يقفلوا المسام، وبعد ما تنشف يغطوها بمادة حساسة للضوء.

2-الـElectrostatic Printing:

الطريقة دي فيها الورق بيتعالج بشحنة كهربائية في المناطق اللي عاوزين نطبع عليها، ومادة الحبر کمان بتتعالج بشحنة معايرة، والاتنين بيتعرضوا لجهد كهربائي معاكس لجهد الآخر؛ فبيتم الإتحاد بین جزيئات الحبر وجزيئات الورق.

3الـInk Expectoration Printing:

 الطريقة دي بتعتمد على استخدام الكمبيوتر، وبتُستخدم في كتابة تاريخ الصلاحية على المنتجات الغذائية والعبوات، وكمان في وضع العلامات الشهرية، والأرقام في تسعير المنتجات المختلفة.

الـ3D Printing؛ نقطة تحول في عالم الصناعة 

بنستخدم الـPrinting في مجالات كتير زي التعليم والدعاية والإعلان، وفي مجال الطب والصناعة، وبعد ظهور الـ3D Printers اللي أبهرت العالم، الـ 3D Printing أو الـAdcitive Manufacturing هي العملية اللي بيتم من خلالها صُنع مُجسمات صلبة ثلاثية الأبعاد من ملف Digital بإضافة الجزيئات لبعضها، وفي العملية دي بيتم وضع طبقات ورا بعض من المواد لغاية ما يتم إنشاء المُجسم، كمان تقدر تشوف كل طبقة من الطبقات دي علي هيئة شرائح رقيقة أفقية من المجسم النهائي، الـ3D Printing هي عكس التصنيع بالقوالب اللي بنفرغ فيه قطعة من المعدن أو البلاستيك مع آلة طحن، مش بس كدا الـ3D Printing  بتقدر تنتج أشكال معقدة بمواد أقل من طرق التصنيع التقليدي.

بالنسبة لطريقة عملها:

فبنبدأ بعمل نموذج ثلاثي الأبعاد، تقدر تعمله بنفسك عن طريق برامج مخصصة؛ مثلاً ممكن تعمله بماسح ضوئي ثلاثي الأبعاد أو تطبيق أو برنامج نمذجة ثلاثية الأبعاد، وبتفتح النموذج ده في برنامج الـ3D Printing، وبعد كدة بتسيبها تشتغل لوحدها. من المتوقع إن مستقبل الـ3D Printing هيشهد تطور كبير؛ لأن الطلب على التقنية دي في عالمنا الرقمي بيزيد لأغراض مختلفة، وفيه جهات بتتوقع للسوق العالمي للـ3D Printing أنه هيوصل  لـ 41 مليار دولار بحلول سنة 2026.

كل لما العالم بيتقدم، كل لما بنرجع نبص في أصل أي تطور وصلناله؛ عشان نكمل، وهنا بنتخيل حياتنا من غير اختراعات لولا وجودها كان ممكن العالم يتأخر خطوة، ومهما اتجهنا للعالم الرقمي فقيمة وأهمية الطباعة مش هتقل لكن هتزيد بشكل يخليها عنصر مهم في التطور السريع اللي بنمر بيه. اكتشافك لعالم الـ Printing هيساعدك تلاقي طرق نحافظ بيها على قيمة الكتاب الورقي بشكل يناسبنا كبشر حياتنا أصبحت مُعتمدة على التكنولوجيا.


Design



مقالات ذات صلة





ازاي تبدأ في الـMotion Graphics وأسرار الـVideos الناجحة

Mar 29, 2018

Section |  Design

مجال واسع زي الـGraphics Design أهميته محدش يقدر يختلف عليها، لأنه هو الطريق الوحيد اللي بيساعد شركات، و Businesses ، وحتى أشخاص مستقلين انهم يعبروا عن نفسهم ويوصلوا Image معينة عن شغلهم في….

...اقرأ المزيد


سيكولوجية الألوان وتأثيرها على نجاح الـBrand

Oct 21, 2019

Section |  Design

الباحثين عملوا دراسة اسمها Impact of Color in Marketing أو تأثير الألوان في الماركتنج، ولقوا فيها إن 62% – 90% من أحكام المشتريين للمنتجات بتكون مبنية على اللون فقط، وعشان كده اختيار الألوان….

...اقرأ المزيد
calligraphy


الـCalligraphy إبداع من الألف للياء

Sep 21, 2020

Section |  Design

للحروف العربية قوة وتأثير جمالي كبير، وده اللي خلاها قدرت تشكل هوية مُميزة للغة العربية، ومن أقلام وفُرش الخطاطين اتشكل أجمل أعمال الزخرفة في الحضارة الإسلامية، اللي على مدار فترة طويلة من الزمن….

...اقرأ المزيد