الـData Analysis، مرايتك في طريق الماركتنج

May 3, 2021

data-analysis

“من يقرأ الماضي بطريقة خاطئة سوف يرى الحاضر والمستقبل بطريقة خاطئة أيضًا”.

الـQuote ده مش بس بينطبق على حياتنا، هو كمان بينطبق على الـBusiness بشكل كبير؛ عشان كده لازم نعمل Data Analysis كل فترة، واللي من خلالها بنعرف إيه المشاكل الموجودة عندنا وإزاي نحلها، ونطور الـProducts بتاعتنا، وبالتالي هيساعدنا نحقق الـTarget، ونحدد إيه أفضل الاستراتيجيات اللي ممكن نعتمد عليها، ونعرف مين المنافسين بتوعنا، وإيه مميزاتهم وعيوبهم.

فممكن نعرف الـData Analysis بإنه عملية بنجمع فيها معلومات عن السوق والـBusiness بتاعنا، ونعرف نقاط القوة والضعف، ونشوف الـPlan اللي ماشيين عليها حققنا منها إيه ومدى نجاحها، وبالتالي نقدر نعمل Plan للفترة الجاية ونتجنب فيها أي مشاكل حصلت.

والـData Analysis في الـMarketing بتساعدنا في حاجات كتير، زي:

1- تحديد الـTarget

تحليل الـData اللي موجودة على الـSocial Media والـSurveys اللي بنعملها على الإنترنت، بيخلينا نعرف الناس اللي متابعنا ومهتمة بالمنتجات اللي بنقدمها، فبنعرف معلومات عنهم وبالتالي هنقدر نحدد التارجت بتاعنا مين، ونركز أكتر عليهم في الماركتنج.

2- تطوير المنتجات

بعد ما بنعمل Analysis للـData بنعرف رد فعل الناس على المنتجات اللي عملناها، وإيه المشاكل الموجودة فيها؛ ونستخدم الداتا دي في تطوير وتحديث المنتج أو الخدمة اللي بنقدمها بالشكل اللي بيفضله المستهلك.

3- زيادة الأرباح

المؤسسات اللي بتعمل Data Analysis باستمرار بتقدر تعرف كل حاجة بتتصرف عندها، فبتشوف إيه التكاليف اللي بتخرج وملهاش داعي، أو محتاجة تتقلل، وبالتالي بيكون عندها رؤية أوسع بتساعدها إنها تاخد قرارات صح وميحصلش إهدار في أموال الشركة، واللي بدوره بيؤدي لتقليل التكاليف وزيادة الأرباح.

4-  تحليل المنافسين

إنت بتقدر تقارن بين المنتجات والخدمات اللي بتقدمها وبين اللي بيقدمه الشركات المنافسة، فهتعرف موقعك إيه في السوق، وإيه محتاج تطوره أو تشتغل عليه عشان تواكب التطور اللي بيحصل في السوق.

كده عرفنا إزاي الـData Analysis ممكن تفيدنا في الـBusiness، بس إزاي نعمل Data Analysis؟ وهل بيكون لها خطوات؟

 الـData Analysis عشان نعملها بشكل صح وتفيدنا لازم يكون لها خطوات ومش ماشية بشكل عشوائي، فمحتاجين ناخد بالنا من كذا حاجة، وهما:

1- تحديد الهدف:
أول حاجة لازم نكون محددين من الأول، إحنا هنحلل البيانات دي ليه، ولو في مشكلة عايز أحلها فأحدد إيه المشكلة دي، عشان أشوف إيه أنسب طريقة أجمع بيها الداتا والـTools اللي هنعتمد عليها في تجميع الداتا، بالإضافة إن تحديد الهدف من الأول هيخليك تعرف إنت ماشي في الاتجاه الصح ولا لأ.

 2- تجميع الداتا:
بعد ما حددت الهدف بتشوف إيه الطرق اللي هتجمع بيها الداتا بتاعتك، زي إنك ممكن تعتمد على الـSocial Media، أو الـSurveys، فهتشوف الطريقة المناسبة، وحاول تعتمد على أكتر من طريقة؛ عشان توصل لداتا أدق، وأي داتا تجمعها حدد الفترة الزمنية الخاصة بيها؛ عشان وإنت بتعمل Analysis تعرف تقارن الداتا ببعضها، ويبقى عندك نتائج أدق.

3- فرز الداتا:
أثناء تجميع الداتا بيكون في معلومات كتير ممكن متكنش مهمة للهدف اللي بتحلل البيانات عشانه؛ فالمرحلة دي الهدف منها إننا نشوف إيه البيانات المهمة، وإيه محتاج يتعمله Filtration، ولو في معلومة مش متأكدين منها بنراجعها، ونشوف لو في أخطاء موجودة.  

4- تحليل الداتا:
خلال عملية تحليل الداتا ممكن نلاقي الداتا اللي احنا كنا محددينها في أول خطوة موجودة بشكل مباشر فده هيسهل علينا كتير، أو ممكن تكون مش موجودة بشكل مباشر وفي الحالة دي نجمع داتا أكتر ونطبق عليها نفس الخطوات، ونرجع نحللها لحد ما نوصل للمعلومات الدقيقة اللي حددناها.

5- تفسير الداتا
وهنا بنشوف النتائج اللي طلعنا بيها من التحليل، ومن طرق التفسير الرسوم البيانية واللي تُعتبر من أفضل طرق عرض البيانات، وبعد كده بناخد القرار المناسب على أساس نتائج تحليل البيانات اللي وصلنالها.

6- عرض نتائج تحليل الداتا بشكل مرئي:
العرض المرئي بيسهل جدًا على العقل عمليات الفهم والاستنتاج، والمقصود بالعرض المرئي العرض باستخدام الرسوم البياناية والجداول، وده بيساعدنا إننا نشوف علاقات جديدة بين البيانات أو حاجات ممكن متكنش واضحة في التقارير العادية.

وفي تحليل الداتا والديچتال ماركتنج في مفهوم مهم إننا نعرفه، وهو الـKPIs أو الـKey Performance Indicators، وهو المقاييس اللي بتقدر تساعدنا في فهم البيانات، وتحليلها، وتوقع النتائج اللي ممكن نحصل عليها، فمثلًا لو في انخفاض في الـReach على فيسبوك عن باقي الـPlatforms هنعرف إن المشكلة فيه ونحاول نشوف المشكلة دي حصلت بسبب إيه.

واختيارنا لأنسب KPIs بيعتمد على دراسة السوق، ودراسة وضع شركتنا باستمرار؛ لأنه ممكن يكون معانا مؤشر قوى النهاردة، وبعد كام شهر يفقد أهميته بسبب أمور طارئة على السوق.

ومن أهم المؤشرات اللي ممكن نستخدمها:

  • الـCTR أو الـClick-Through-Rate، وده مقياس بيوضح عدد الناس اللي شافت الإعلان بتاعنا وضغطت Click عليه وفتحته مقارنة بعدد الناس اللي شافوه ومفتحوش، وبنقدر نعرف مدى نجاح الحملات بتاعتنا، والمؤشر ده نقدر نستفيد منه في معرفة مدى قوة الـKeywords اللي مستخدمينها في الإعلان، وإيه محتاج نعدله فيه.
  • الـCPC أو الـCost Per Click، واللي بيوضح مدى فعالية التكلفة اللي دفعناها في الإعلان، وده من خلال إن التكلفة بتتحسب مقابل كل حد ضغط Click على الإعلان، والمؤشر ده بيساعدنا في مقارنة التفاعل على السوشيال ميديا ومعرفة إيه الـPlatform اللي عليها Reach أعلى، وبيجلنا عليها عملاء جديدة أكتر؛ فهنقارن بين الاستراتيجيات اللي بنستخدمها ونختار أفضلهم.
  • الـCPA أو الـCost Per Action، والمؤشر ده بيحدد التكلفة بناءًا على كل Action العميل خده زي إنه يعمل React على الإعلان، أو إنه يفتحه، أو إنه يشتري المنتج، والمقياس ده بيكون الـRisk فيه أقل من استخدام الـCPC، وبرده بيوضح هل الـMarketing Campaigns ناجحة و لا لأ من وجهة نظر الـBusiness.
  • الـCAC أو الـCustomer Acquisition Cost، وده بيوضح التكلفة اللي بتدفعها الشركة عشان توصل لعميل جديد، وTarget الشركة إنها تخلي الـCAC ده قليل بعائد كبير، ومن مميزات الـCAC إنها بتسهل اتخاذ القرارات وبتحسن نشاطات التسويق والبيع.
  • الـ CPM ودي اختصار لـCost Per Mille، والمقصود بيها السعر لكل 1000 ظهور للإعلان زي مثلا 2$ معناها إنك لو عملت Campign فبتدفع نسبة  قد إيه على كل شخص ظهرله الإعلان، ودي ميزتها إنها سهلة في  الحساب وإنك تعرف الفلوس اتصرفت في إيه ووصلت لقد إيه، وكمان نقدر من خلالها ننشر الوعي بالبراند بسهولة، الـCPM بتدينا انطباع أولي عن الإعلان والتفاعل معاه.
  • أما الـCPS أو الـCost Per Sale معناه التكلفة المدفوعة مقابل كل عملية بيع للمنتج، فبعد ما بتعمل الـCampaign بتاعتك بتشوف نسب المبيعات اللي حققتها وتقارنها باللي دفعته في الإعلان.

واعتمادنا على كل أداة من دول هتختلف حسب احتياجنا وإيه اللي عايزين نوصله، وفي Notes مهمة محتاجين ناخد بالنا منها، زي:

  • إنك تتعامل وتاخد قراراتك حسب الداتا اللي عندك بعد ما تتأكد إنها صحيحة والمعلومات واضحة بالنسبة ليك، فهيكون عندك أفكار لو مش هتستخدمها في عمل Plan تساعدك في الوصول للـTarget يبقى اللي عملته كله كان مضيعة للجهد والوقت.
  • تاخد بالك مين الـTarget بتاعك عشان هيفرق معاك في تجميع البيانات وتحليلها واتخاذ الحلول أو عمل Plan.
  • متهملش الـSocial Media لأنك ممكن تزود فئة الجمهور بتاعك بشكل كبير من خلالها وهتساعدك تفهم جمهورك أكتر وإيه هي اهتماماته وبتتغير ولا لأ، وعن طريق تحليلها هتفهم السلوك الشرائي للمستهلكين وخصوصًا إن معظم الناس دلوقتي ليهم حسابات على  الـSocial Media.

فمع التطور في أساليب الماركتنج وسلوك الجمهور مهم جدًا إننا نعمل Data Analysis كل فترة؛ لأن فهمنا للبيانات الموجودة وتحليلها هيساعدنا ناخد القرارات المستقبلية المناسبة للبيزنس، واللي بناءًا عليها تتقدم في شغلك ومتفضلش واقف مكانك.


Marketing



مقالات ذات صلة





خدع الـContent Marketing – محتوى أفضل بمجهود أقل

Feb 17, 2018

Section |  Marketing

قبل ما نبدأ أي Business بنشتغل على Marketing plan مناسب ليه؛ لأن الـMarketing هو اللي بيتكلم عننا وبيعرف الناس مكاننا فين من العالم واحنا بنقدم إيه. كذلك لما نكتب Content على الـSocial Media….

...اقرأ المزيد
data-analysis


الـData Analysis، مرايتك في طريق الماركتنج

May 3, 2021

Section |  Marketing

“من يقرأ الماضي بطريقة خاطئة سوف يرى الحاضر والمستقبل بطريقة خاطئة أيضًا”. الـQuote ده مش بس بينطبق على حياتنا، هو كمان بينطبق على الـBusiness بشكل كبير؛ عشان كده لازم نعمل Data Analysis كل….

...اقرأ المزيد


الـGuerrilla Marketing وقصة نجاح Joe

Mar 31, 2018

Section |  Marketing

لو هنلخص الـMarketing الناجح في جملة واحدة، نقدر نقول إنها “أفكار مبتكرة”، ولأن تحديات الـMarketing مبتخلصش، كان لازم يكون في نوع Marketing معين، نقدر نلجأ له في أي وقت وتحت أي ظروف. النوع….

...اقرأ المزيد