مهارة الـSituational Awareness من عدسة شارلوك هولمز

17-March-2019

مفيش شخصية خيالية معروفة بقوتها الفكرية أكتر شهرة من "شارلوك هولمز"، اللي بتدور حواليه كتير من الأسئلة، زي لو كان ذكاؤه الخارق ده مجرد موهبة ولا اكتسبه من تجاربه في القضايا؛ يعني محدش يقدر يوصل لذكاء شارلوك ولا احنا كمان ممكن نكتسب القدرات دي ونحسن من حياتنا العملية والشخصية، والحقيقة إن في كل موقف من المواقف اللي بتتعرضلها كل يوم ‫ تقريباً، تقدر تبقى شارلوك هولمز!

فلتفترض إن حصل سوء تفاهم بينك وبين زميلك، بعدها عرفت إنه عايز يسببلك مشاكل في شغلك؛ أنت حالياً لا تعرف نوع المشكلة اللي هو بيفكر فيها ولا حجمها ولكن لازم تكون مستعدلها. وفي موقف زي ده وغيره كتير أنت بتحتاج قدرات هولمزية! يعنى محتاج تنمي عندك مهارة تساعد عقلك يكون دايماً حاضر ومُدرك بالوضع اللي بيدور حواليك، وتقدر تتنبأ بالمخاطر وتتعامل معاها -لإن وارد يحصل موقف ولازم يكون ليك فيه رد فعل سريع وحكيم- وهي دي مهارة الـSituational Awareness.

مهارة الـSituational Awareness بتخليك دايماً على استعداد لأي موقف، وفي نفس الوقت هي أمان ليك من أي حدث سواء سرقة أو حريق وغيرهم، وكتير من الأشخاص بيكون عندهم المهارة بالفعل لكن بيحتاج يطورها بشكل يظهرها به ويخلي غيره يلمسها في شخصيته. في الأصل، كل Soft Skill عندك لو مطورتهاش باستمرار بتبدأ تختفي وبمرور الوقت هتنسى اللي كنت تعرفه عنها. وتطوير الـSituational Awareness بيكون في خطوات بسيطة جاية بالإضافة للـPractice أكيد:

بمجرد ما تبقى شخص واعي بيطور مهارة الـSituational Awareness باستمرار في شخصيته، ابدأ مارس المهارة بإنك تلاحظ وتشوف تصرفات الأشخاص اللي حواليك، مهما كان عددهم، وقيمهم من 1 لـ10 على حسب درجة الخطورة اللي ممكن يشكّلوها عليك. ففي النهاية، هي دي مهارة الـSituational Awareness واللي بمجرد ما تبقى بالنسبالك عادة هتساعدك بطرق كتير ملهاش عدد!

شخصية شارلوك هولمز الخيالية بدأت سنة 1887، ولكن في سنة 1914 كان عند Nestlé شارلوك هولمز حقيقي:

ونقدر نقول إن صاحب شركة Nestlé لو مكنش عنده مهارة الـSituational Awareness، بجانب مهارة الـLeadership طبعاً، مكنش هيفكر ياخد قرار سريع فيه Risk كبير بنقل مقر الشركة، وعلطول بعدها بتعيين Louis Dapples اللي في نفس الوقت كان عنده نفس المهارة وأخد قرار بشراء شركات واعدة زي Swiss General & Killer. في الوقت اللي محدش كان يتخيل أن في فترة بتمر بيها الشركة بأزمة مالية تقوم تشتري وتضم شركات تانية، القرار ده قدر يرجع Nestlé للمنافسة بقوة.

بعد ما تشتغل على الـSituational Awareness وتطورها في شخصيتك، هتقدر تلاحظ الفرق في التغيير اللي حصلك في وجودها، وكمان الفرق بينك وبين أي شخص تاني. وهتبقى من الأشخاص اللي عندهم رد فعل سريع في المواقف وبيقدروا يتصرفوا بحكمة، زي "شارلوك هولمز". اللي لو مكنش عنده المهارة دي مكنش هيلاقي إقبال من الجمهور كشخصية خيالية!

ssssssssssssssssss