الـMarketing Strategy - قوتك الخفية لبيزنس مستمر

25-March-2019

الـMarketing في بداياته كان بيعتمد بشكل كبـير على الـSelling Concept؛ حيث إن كان أهم حاجة بيركز عليها صاحب المنتج إنه يبيـع وبس. لكن مع التطور وزيادة الوعي عند الناس، بقى يعتمد الـMarketing حاليـاً على اتنين Concepts بجانب الـSelling Concept، وهما الـMarketing Concept والـSocial Marketing Concept اللي شعارهم: "العميل أولاً". وبيكون مطلوب منك كصاحب منتج أو Business، إنك تعتمد أكتر على إستراتيچيات تخلي العميل يثق فيك. فبتبدأ توازن أهدافـك بحيث تحقق رضاه، واللي بدوره هيكون Loyal ليك، وتوصل معاه لنتـائج ونجاحات أهم وأكبر من عملية البـيع. وواحدة من أهم الإستراتيچـيات دي هي الـMarketing Strategy.

قبل ما تاخد أي خطوة مع منتجك ضروري تعمل Market Research أو "بحث تسويقي"؛ لإنه هيديلك القدرة إنك تعرف احتياجات الأسواق اللي بتستهدفها واللي بتبني الـMarketing Strategy بتاعتك عليها وإلا هتعرض نفسك وشركتك لخطر كبير.

الـMarketing Strategy هي الـVision اللي بتسعى شركتك لتحقيقها، وطبعاً لازم تبقى واضحة وقابلة للتنفيذ وبتحقق لشركتك أرباح. وبتنقسم الـMarketing Strategy لجزأين: الأول هو الـObjective أو الهدف من وجود شركتك، والتاني هو الـSTP، وهي اختصار للـSegmentation & Targeting & Positioning. هتقدر تطبق الـTargeting (الاستهداف) بشكل كافي من خلال الـMarket Research، وهنتكلم عن باقي الخطوات بالتفصيل دلوقتي..

تقسيم السوق أو الـMarket Segmentation:
مهمة تقسيم السوق تعتبر من أصعب وأهم المراحل في الـMarketing Strategy بتاعتك، وصعوبتها في جمع البيانات اللي على أساسها بيتم التقسيم. والتقسيم ده بيكون على أساس التركيبة السكانية أو الموقع الجغرافي أو السن أو المستوى الاجتماعي، والبيانات دي بيكون ليها علاقة بالشريحة اللي بتقرر تتعامل معاها زي صفاتها، عاداتها، متوسط دخلها، وثقافتها، وغيره.

شركة أقلام "BIC" قدرت إن هي تقسم السوق إلى 3 شرائح كل شريحة تجمع بين المستهلكين اللي احتياجاتهم متشابهة:
نقدر نقول إن الـ3 أنواع من المستهلكين وسلوكهم المختلف كان سبب في إنتاج منتجات مختلفة تناسب طريقة تفكيرهم. واحد من الدروس المهمة هو إنك لازم تفهم عميلك بيفكر إزاي ومش مهم تديله منتج حلو زي ما مهم إن المنتج ده يبقى مناسب له.

الـPositioning أو الصورة الذهنية عند العميل:
عن طريق الـPositioning، بتحاول الشركات تربط منتجاتها بصورة معينة (ميزة) في ذهن العميل. فلو أنت عايز تشترى موبايل عالي الجودة هتفكر على طول في الـ"iPhone"، أو لو عايز عربية فخمة هيجي في بالك "Mercedes". وبتفضل الشركات تهتم بالـPositioning لحد ما توصل لمرحلة الـBranding، واللي عندها أنت مش هتشتري المنتج علشان مواصفاته أو مزاياه بس؛ بل هتشتريه عشان هو من الشركة دي.

واحدة من أساسيات التسويق اللي بتستخدمها الشركات الناجحة عشان تحقق مبيعاتها هي الـMarketing Mix أو الـ4Ps وهي عبارة عن 4 عناصر بتعتمد على بعض؛ بغرض إشباع حاجة المستهلك وتحقيق الربح للشركة:

1- الـProduct:
المنتج هو السلع والخدمات اللي بتلبي حاجة أو رغبة المستهلك. المسوق الناجح بيقدر يعرف إيه هي المنتجات اللي بتناسب عملائه؛ وده بيتم عن طريق دراسة السوق وتطوير المنتجات الحالية. ومن أهم الحاجات اللي لازم تتوفر في المنتج هي العلامة التجارية وتصميم العبوة وتقديم الضمان والصيانة.
2- الـPrice:
السعر بيأثر بشكل كبير في الـMarketing Strategy بتاعتك، وفي المبيعات والطلب على المنتج. وطريقة تسعير المنتجات بتختلف باختلاف الشريحة المستهدفة والفوائد اللي بياخدها العميل. علشان تحدد سعر المنتج بتاعك فأنت محتاج لدراسة أسعار المنافسين، وحساب تكاليف الإنتاج والتشغيل زي الرواتب والإيجار والإعلانات وغيرها.
3- الـPlace:
هو المكان اللي تقدر تبيع فيه منتجك للعملاء بحيث يكون سهل عليهم الوصول للمنتج. وبما إننا في عصر الـE-Commerce، فأنت تقدر تستخدم مواقع البيع الإلكتروني زي OLX & Souq & Jumia، ويقدر أي شخص فأي مكان يشترى منتجك بسهولة.
4- الـPromotion:
الترويج مهم علشان تقدر توصل لفئة أكبر من العملاء وتعرفهم على المنتج وسعره ومميزاته. وهنا أنت بتحدد الوقت المناسب للترويج والطرق اللي هتتواصل بيها مع عملائك؛ سواء عن طريق إعلانات على الإنترنت أو التلفزيون، أو بالـMarketing المباشر أوالـAffiliate Marketing.

عالم الـMarketing متجدد باستمرار، والتفاصيل الصغيرة بتفرق في نجاح منتجك أو فشله. لكن كل ده مش هتعرفه إلا لما تطبق اللي أنت عملته على أرض الواقع، لإن الكلام على الورق سهل لكن الأصعب تطبيقه. فخليك مستعد دائماً إنك تواكب كل التغيرات اللي هتحصل وأنت بتنفذ الـMarketing Strategy، وتحاول تتأقلم مع رد الفعل اللي هيحصل تجاه منتجك.

ssssssssssssssssss