الـFinancial Plan - احسب ميزانيتك واوزن نجاحك

28-April-2019

80% من الـStartups بتفشل في مدة قليلة وده بيكون لأسباب كتير متعلقة بوجود خلل في الـPlan، أو الـMarketing Strategy، لكن أهم الأسباب دي بتكون عدم وجود Financial Plan واضحة أو صحيحة من البداية.
الـFinancial Plan بتساعدك باختصار في تحديد الميزانية والأجزاء المادية لمشروعك، وبتحميك من الوصول لمرحلة إن المشروع يتوقف أو يكون مفيش عائد ليك، وده من خلال استغلال أرباحك بأفضل شكل لخدمة وتطوير مشروعك.

ممكن في البداية نقسم الـStartup Costs لأكتر من فئة:

منها اللي بيتدفع مرة واحدة ومش بتسترده تاني زي التراخيص ودي بتكون تكاليف تأسيسية، أو بتدفعها على فترات زي مرتبات الموظفين أو الـTeam بتاعك، أو تكاليف تشغيلية زي المعدات اللي هتبدأ بيها
وكمان لازم تكون محدد المصدر اللي هتدفع منه سواء كان من رأس مال المشروع، ولا هيكون من الأرباح كنسبة. والأهم هو وجود خطط بديلة في حالة حدوث أي عجز؛ لأن 29% من الـStartups بتقف بسبب إن الفلوس الموجودة خلصت، ومقدروش يحلوا المشكلة دي.

والنقط الجاية من أهم أمثلة التكاليف اللي ممكن تحطها في اعتبارك وأنت بتحدد الـFinancial Plan لمشروعك:

ومع التطور فأصبح فيه طرق كتير تقدر تساعدك في تنظيم الـFinancial Plan، وكمان بتقدر تشوف الأرباح على المدى البعيد:

وبعد ما عرفت أهمية الجانب المادي والـFinancial Plan، وليه كصاحب مشروع لازم تدرسه، فالسؤال الحالي هو منين هتقدر توفر تمويل لمشروعك؟

موجود طرق كتير تقدر تجيب بيها تمويل للمشروع، وهي كالآتي:

تنظيم وتحديد أي حاجة تخص مشروعك هي خطوة مهمة لنجاحه، فما بالك الفلوس اللي هتستخدمها واللي بقت الـCorner Stone لأي Startup وبتحدد إذا كان قادر يكمل أو لأ. فتقديمك لـPlan شاملة هيساعدك في نجاحك، وتحقيق الـTarget بتاعك بسهولة.

ssssssssssssssssss